Kupując potrzebne produkty lub korzystając z usług, zazwyczaj jesteśmy przekonani, że na naszą decyzję nie miały wpływu żadne zewnętrzne czynniki. Często ryzykujemy stwierdzenie, że jesteśmy całkowicie odporni na reklamy, którym po prostu nie dajemy wiary. Tymczasem chętnie korzystamy z polecenia znajomych, które w istocie rzeczy jest najlepszą reklamą, którą kiedyś określano mianem poczty pantoflowej.

Oczywiście postęp technologiczny zmienił także obraz tej najstarszej z form reklamy, a mówiąc konkretnie, wykorzystał jej potencjał i przeniósł ją także do wirtualnego świata. Marketing szeptany jest wysublimowaną formą promocji i reklamy, której bynajmniej nie można mylić ze spamowaniem.

Czym jest buzz marketing?

Marketing szeptany znany także pod oryginalną nazwą buzz marketing to jedna z najskuteczniejszych reklam, nie mniej nie jest ona w użyciu tak prosta, jak mogłoby się wydawać. Istnieje bowiem bardzo cienka granica, po której przekroczeniu wchodzi się w spam, który w żaden sposób nie może być przypisany do profesjonalnych działań promocyjnych.

Buzz marketing opiera się o polecanie potencjalnym klientom marki, produktu lub usług. „Szeptanie” o walorach odbywa się przede wszystkim na forach i w social mediach, a jego rolą jest wywołanie dyskusji, w którą zaangażują się obecni i potencjalni klienci. Naturalnie buzz marketing podkreśla zalety i wartości dodane płynące z promowanego produktu. Wywołanie dyskusji ma niewymuszoną i naturalną formę, co z kolei sprawia, że każdy jej uczestnik nabiera pewności co do słuszności podejmowanej decyzji zakupowej.

Marketerzy wyznaczeni do przeprowadzenia marketingu szeptanego mają za zadanie wywołanie i pobudzanie dyskusji, by finalnie ta nabrała dynamicznego i pozytywnego kształtu. Bynajmniej profesjonaliści zajmujący się buzz marketingiem nie sięgają po nachalne nakłanianie do zakupu.

Reasumując, skuteczność marketingu szeptanego skupia się wokół siły rekomendacji i pozytywnej opinii konsumenta, a nie specjalisty firmującego markę, aczkolwiek osobą rozpoczynającą działania na tym obszarze może być ekspert danej firmy.

Jak prowadzić skuteczny marketing szeptany?

Nadmieniliśmy już, że marketing szeptany jest wymagającym zadaniem, którego nie można mylić czy utożsamiać ze spamowaniem. Podobnie jak każda inna kampania reklamowa, musi opierać się na dokładnie zaplanowanych działaniach, które muszą być na bieżąco kontrolowane.

Popularność, jaką zyskał buzz marketing, wynika bezpośrednio z narzędzi, jakie można znaleźć w Internecie. To w istocie różnorodne fora, media społecznościowe, czy grupy dyskusyjne. Znalezienie właściwej tematyki jest jednym z podstawowych zadań profesjonalnego szeptacza, czyli osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie działań marketingowych. Nikt przecież nie zainteresuje się tematyka wierteł tytanowych na forum dla mam, na którym szuka się porad dotyczących pielęgnacji malucha.

Znalezienie miejsca do przeprowadzenia dyskusji jest jednym z filarów, na których buduje się powodzenie kampanii, dlatego marketer musi wykazać się doskonałą znajomością tematyki i biegle poruszać się po różnego rodzaju forach. Z założenia powinien w naturalny sposób włączać się do już rozpoczętych i aktywnie prowadzonych dyskusji, by przy kolejnych wpisach móc skutecznie wprowadzić do dyskusji określony produkt.

Wpisy muszą wyglądać naturalnie, ale niedopuszczalnym jest posługiwanie się łamaną polszczyzną, czy popełnianie błędów. Bezspornie każdy wpis musi być nawiązaniem do tematu lub odpowiedzią na zadane pytanie. Wątki komercyjne muszą być odpowiednio wyważone i podawane w formie przykładu czy zapytania. Każdy wpis musi być w pełni merytoryczny i wartościowy, a swoją treścią powinien zachęcać, intrygować lub odpowiadać na poruszane przez użytkowników kwestie.

Prowadzisz marketing szeptany? – tego nie rób!

Grzechem osób zajmujących się szeptaniem jest zakładanie nowych wątków w sytuacji, w której można wykorzystać te istniejące. Nie mniej jednym z największych przestępstw jest rozpoczęcie dyskusji od linkowania, czy wklejanie takiej samej treści wpisów w różnych miejscach. Niedopuszczalne jest także szkalowanie konkurencji, czy pisanie nieprawdy. Internauci to osoby szalenie wyczulone na fałsz, ale także i na superlatywy. W związku z tym pisanie o usługach w przesadnie reklamowy sposób zniechęci, a nie zaprosi do zakupów.

Jeśli zamierzasz zlecić marketing szeptany, sprawdź, czy osoba, która jest gotowa do zrealizowania zadania, jest kompetentna i czy odróżnia spam od buzz marketingu. Unikaj podejrzanie tanich ofert, które w istocie pochodzą od osób, które wykonują swoją pracę niechlujnie i nieprofesjonalnie. Optymalny koszt 10 wartościowych postów to 30 – 80 złotych.

Jeśli potrzebujesz profesjonalnej i wysokojakościowej szeptanki zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertę marketingu szeptanego. Wystarczy, że wyślesz formularz z zapytaniem, a my przygotujemy dla ciebie ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb.

Marketing szeptany — korzyści

Buzz marketing to nie jedna korzyść, ale całe ich morze, w którym warto się zanurzyć. Do najważniejszych należą:

  • budowanie pozytywnego wizerunku marki;

  • promocja produktu i usługi;

  • zebranie informacji od konsumentów na temat firmy i jej oferty;

  • znalezienie niszy wskazywanej przez użytkowników;

  • niskie koszty promocji;

  • możliwość promocji praktycznie wszystkiego.

Marketing szeptany to potężne korzyści i wartości, pod warunkiem, że wszystkie działania zostaną przeprowadzone w sposób profesjonalny i zgodny z etyką.