Reklama dla medycyny estetycznej w 2023
Reklama produktów ściśle związanych ze światem medycyny estetycznej, w tym między innymi implantów czy wyrobów opartych na laserze lub kwasie hialuronowym, ale też specjalistycznego sprzętu, od zawsze była czymś wzbudzającym wątpliwości w kontekście prawnym. Od 1 stycznia 2023 roku cała branża została uregulowana w prosty sposób – reklamowanie w Internecie czegokolwiek z nią związanego stało się zakazane. Większych restrykcji doczekały się też reklamy w zakresie zabiegów medycyny estetycznej, ale i wszystkiego tego, w czym zastosowanie mają wyroby medyczne (w tym między innymi wielu usług znanych z salonów kosmetycznych).
Jak zatem firmy działające w tych wszystkich branżach mają dziś promować swoją działalność? Jakie sposoby na pozyskiwanie nowych klientów pozostały w zakresie ich legalnych możliwości? Okazuje się, że wcale nie są w tak fatalnym położeniu, jak mogłoby się wydawać. Istnieje bowiem dla nich legalny sposób na reklamę. To właśnie o nim poczytasz w naszym dzisiejszym wpisie.
Spis treści:
Prawne aspekty reklamy dla medycyny estetycznej w 2023 roku
Zanim w ogóle zapoznasz się z efektywną strategią na promowanie firmy działającej na polu medycyny estetycznej, musisz zrozumieć, jak w tym momencie podchodzi do tej branży polskie prawo. Bardzo duży wpływ na jego kształt miała nowa ustawa o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 roku, która weszła w życie na początku roku 2023. Miała ona na celu dostosowanie rynku polskiego do regulacji unijnych.
Chodzi konkretnie o dwie:
Dotychczas niezgodne z prawem było reklamowanie zabiegów zdrowotnych oraz wykorzystywanie wizerunków lekarzy do reklamy. Wraz ze zmianą prawa, również sięganie po wizerunki influencerów i osób niezwiązanych bezpośrednio z branżą medyczną nie będzie dopuszczalne. To właśnie ten zabieg pozwalał dotychczas omijać konstrukcję prawną. Co więcej, świeżo zmieniona ustawa zakazała również reklamowania jakichkolwiek usług wykorzystujących wyroby medyczne. Również tych, które są społecznie akceptowalne i nie uchodzą za w żaden sposób groźne. Chodzi tutaj między innymi o:
Co istotne, zakazy narzucane przez zaprojektowaną na nowo ustawę dotyczą wszystkich kampanii marketingowych uruchamianych po 1 stycznie 2023 roku. Nie zmuszają jednak nikogo do zaprzestawania już uruchomionych kampanii – chociażby tych, które wystartowały dzień wcześniej. Wszystkie jednak muszą zostać w pełni zakończone do 30 czerwca 2023 roku. Po tym czasie znikną zatem wszystkie reklamy, które dałoby się „podpiąć” pod wspomniany zakaz. Nie zobaczymy ich w następujących mediach:
Szeroko pojęte zmiany nie będą jednak miały bezpośredniego wpływu wyłącznie na branżę medycyny estetycznej. Będą oddziaływać na każdą inną, która jest związana z jakimkolwiek wyrobem medycznym (na przykład lekami). Aktorzy wcielający się w rolę lekarzy lub pielęgniarek będą musieli zniknąć. Odbiorca reklamy będzie musiał w pełni rozumieć, z czym ma do czynienia. To z pewnością sprawi, że gabinety lekarskie czy placówki medyczne będzie się oglądało w środkach masowego przekazu znacznie rzadziej.
Reklama medycyny estetycznej 2023 – zmiany w prawie okiem prawników
Reklamy ściśle związane z medycyną i branżami jej pokrewnymi praktycznie od zawsze były w jakiś sposób regulowane. W rzeczywistości regulacje te były zazwyczaj obchodzone. Na przykład przez angażowanie w reklamy osób niepowiązanych z zawodami medycznymi. Na szczególne wyróżnienie zasługują tutaj influencerzy oraz aktorzy, którzy często reklamowali wyroby medyczne wykorzystując zaufanie, jakimi darzyli ich właśni odbiorcy.
Te wszystkie „furtki” do obchodzenia przepisów od 1 stycznia 2023 roku są zamknięte.
Nowa ustawa skupia się wyłącznie na zakazie reklamy – i jest to fakt, który należy podkreślić. Mimo jej pozornej surowości, widać duże pole do działania w jej zakresie. Ustawa dopuszcza na przykład publikowanie tekstów o charakterze informacyjnym, naukowym lub promującym zachowania uważane za prozdrowotne.
Co więcej, inne przepisy (które przecież nie zostały w żaden sposób zmienione czy wycofane) również dają przedsiębiorcom możliwość publikowania artykułów i informacji o neutralnym charakterze. Te zaś mogą budować rozpoznawalność, a zatem i pośrednio promować ich w Internecie. Co więcej, artykuły mogą być publikowane przez każdego – również osoby niepowiązane ze światkiem medycznym. Należy jednak pamiętać, że w tekstach konieczne jest zachowanie pełnej neutralności.
Nie można w nich wprost zachęcać do zakupu produktów czy skorzystania z usług. Jak najbardziej za ich pośrednictwem można budować zaufanie do firmy, a także w sprytny sposób pomagać w odnalezieniu i dowiedzeniu się więcej na jej temat – już na jej stronie internetowej. Można więc szybko dojść do wniosku, że tego typu neutralne artykuły kiedyś mogą stać się jednym z najpopularniejszych środków na to, by przyciągnąć do siebie nowych klientów. Legalnie i w sposób bardzo przez nich pożądany.
Legalna strategia marketingowa dla firm z branży medycyny estetycznej w 2023 roku
Idealnym rozwiązaniem na promowanie biznesu, który nie może reklamować się w „sztuczny” sposób jest wykorzystanie „naturalnych” metod promocji. Chodzi tutaj oczywiście o trafienie do organicznych wyników wyszukiwania Google – takich, w których pozycje nie są wykupione, a zbudowane ciężką pracą w zakresie SEO i pozycjonowania. Osią napędową tej strategii jest oczywiście strona internetowa lub sklep online firmy z branży medycyny estetycznej. Chcąc więc z niej korzystać, musisz któreś z nich posiadać (lub chcieć założyć).
Nie od dziś wiadomo, że to strona internetowa czy sklep danej firmy jest pierwszym miejscem, które w dzisiejszych czasach potencjalni klienci odwiedzają, by umówić wizytę lub złożyć zamówienie. Jest też miejscem po prostu przez nich preferowanym. Rzecz w tym, że aby mogli oni znaleźć tę stronę, musi ona być dla nich widoczna w wyszukiwarce internetowej (po którą w pierwszej kolejności sięgają).
Prawidłowo realizowane pozycjonowanie bowiem nie stanowi działań reklamowych. Jest to szereg działań, dzięki którym wartość strony firmowej w Internecie rośnie. To, że towarzyszą temu również wzrosty w kontekście pozycji w wynikach wyszukiwania jest więc zaledwie „efektem ubocznym” – i rzeczywiście, kontroluje to nie właściciel firmy, a algorytmy napędzające ową wyszukiwarkę.
Pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce i jego efekty
Na pozycjonowanie strony internetowej (SEO) składają się działania mające na celu zwiększenie widoczności w obrębie wyszukiwarki (oraz Map Google). Jest ich bardzo wiele, choć wszystkie skupiają się na budowaniu Twojej wartości w oczach potencjalnego odbiorcy. Całe pozycjonowanie stron, w obręb którego wchodzi właśnie SEO, bazuje na trzech filarach:
- 1
Optymalizacji strony internetowej – polega ona na przystosowaniu jej do skutecznego pozycjonowania, ale i uczynieniu jej przyjaźniejszą dla użytkownika. Działania zakładają skrócenie czasu ładowania, wprowadzenie responsywności, zadbanie o odpowiednią strukturę i wiele innych.
- 2
Content marketingu – dobre treści sprzedają. Będą takimi, jeśli okażą się wartościowe dla potencjalnego odbiorcy. Przy okazji zadbaj o nasycenie ich frazami kluczowymi, po których Twoi klienci mogliby chcieć Cię znaleźć.
- 3
Budowaniu profilu linkowego – podstawą pozycjonowania jest budowanie autorytetu domeny. Ten zaś przypływa ze zdobywaniem wiarygodności ze strony Google’a. Słowem – jeśli wartościowe strony wskazują na tę Twoją, również i ona zostaje uznana za takową. Zadbaj więc, by tak było. Przy okazji istotne też jest linkowanie wewnętrzne, pozwalające rozłożyć ruch na podstrony Twojego serwisu.
Oczywiście nie można ograniczyć pozycjonowania do zaledwie kilku działań. Aby bowiem to było skuteczne, konieczne jest stałe ich zwiększanie, a także zachowanie w tym wszystkim regularności. Efekty dobrze zaplanowanej strategii SEO przychodzą w różnym czasie, zależnym od mnóstwa czynników. Między innymi:
Początkowo, często bada się rynek, a następnie dostosowuje się strategię do jego specyfiki. Wtedy też jest się w stanie osiągnąć najlepsze efekty, spośród których wyróżnić można:
Jak wykorzystać pozycjonowanie w promocji usług medycyny estetycznej w 2023 roku?
Wyszukiwarka (w szczególności Google) dla większości osób szukających usług czy produktów z branży medycyny estetycznej stanowi pierwszy i najważniejszy przystanek w drodze ku skorzystaniu z nich lub do ich zakupu. To w jej obrębie ludzie dowiadują się o istnieniu poszczególnych firm, ale też mogą zostać zachęceni (lub przeciwnie) do dowiedzenia się więcej na ich temat. Ty możesz wykorzystać to na własną korzyść, nadając priorytet niebezpośredniej promocji właśnie w tym kanale dystrybucji treści i stron internetowych. Dzięki przemyślanym działaniom w zakresie pozycjonowania (nie mylić z promocją bezpośrednią w wyszukiwarce) możesz między innymi:
Oczywiście pamiętaj, że swoje działania SEO możesz ukierunkować na konkretny obszar. Mogą one zwiększać Twoją widoczność tak w całej Polsce, jak i typowo lokalnie. To sprawia, że możesz niemal dowolnie decydować o profilu Twojego klienta docelowego, jeszcze lepiej wpisując się w jego aktualne potrzeby, ale i możliwości (na przykład te związane z dojazdem do siedziby Twojej firmy).
Pozycjonowanie dla medycyny estetycznej – kluczowe aspekty
Choć oczywistym jest, że sprawy związane z SEO i pozycjonowaniem powinno się powierzyć profesjonalistom, zawsze warto mieć minimalne zorientowanie w temacie. Tak, aby cały jego proces przebiegał nie tylko w pożądany, ale i w pełni transparentny dla Ciebie sposób. Poniżej – w postaci zrozumiałych porad – przedstawiamy cztery najważniejsze aspekty, które w samym pozycjonowaniu liczą się najbardziej. Jeśli czujesz się na siłach, zawsze będziesz mógł potraktować je jako swoiste wytyczne przy pracach związanych z Twoją stroną.
1. Warstwa czysto techniczna
W jej przypadku warto zadbać o to, by strona była zgodna z aktualnymi wytycznymi Google. Algorytmy lubią te witryny, które są do nich odpowiednio przystosowane. Na optymalizacji czysto technicznej zyskają nie tylko one (a w rezultacie i Ty), ale też Twoi docelowi użytkownicy. Przy jej przeprowadzaniu weź pod uwagę między innymi na:
Oczywiście musisz mieć na uwadze, że elementów technicznych jest znacznie więcej. Te powyższe są jednak najłatwiejsze do wdrożenia, a i w znaczący sposób przekładają się na to, jak strona jest postrzegana okiem robota wyszukującego i użytkownika wyszukiwarki internetowej.
2. Czas ładowania i responsywność
W czasach, kiedy nowoczesna technologia jest częścią naszego życia, użytkownik stał się wyjątkowo niecierpliwy. Tej cesze odpowiada również wyszukiwarka internetowa. Szybki czas ładowania Twojej strony wpłynie na jej pozycję w jej obrębie – zadbaj o niego. Pamiętaj też, że dziś strony przegląda się nie tylko na komputerach. Dodatkowe punkty w oczach wyszukiwarki (a przez to i wyższe pozycje) zyskasz, jeśli strona Twojej firmy będzie się ładnie wyświetlała gdziekolwiek zostanie ona wyświetlona. Tak na komórce, jak i na tablecie czy laptopie.
3. User Experience
Jedną z kluczowych rzeczy jest stworzenie strony czy sklepu internetowego, który jest przyjazny użytkownikowi. Ten musi umieć się po nim poruszać. Jeśli myślisz, że będzie się tego uczył przez kilka pierwszych minut, jesteś w błędzie. Tylko intuicyjne i przemyślane strony oraz sklepy mają odpowiednio wysoki stopień konwersji. Dopracuj więc UX do potrzeb współczesnego konsumenta.
4. Słowa / frazy kluczowe
Właściwa selekcja słów kluczowych, w jakie celujesz to podstawa. Słowa lub frazy kluczowe to dokładnie to, co wpisują użytkownicy w okno wyszukiwarki internetowej. Google przypisze do nich stronę Twojej firmy, jeśli ta będzie o nich „mówić”. Słowem – powinieneś wybrać odpowiednie słowa (te z jak największym potencjale) i to właśnie pod nie przygotowywać tworzone przez siebie treści. Pamiętaj, że jeśli celujesz w rynek lokalny, nazwa miasta również będzie tutaj pożądana.
Frazy kluczowe muszą być popularne, często wyszukiwane. Nade wszystko jednak powinny odpowiadać świadczonym przez Ciebie usługom i sprzedawanym produktom.
Podsumowanie
Branża medycyny estetycznej ma współcześnie szalenie ograniczone pole do manewru w kontekście reklamy internetowej. Na szczęście jednak wciąż w jej obrębie legalne jest wykorzystanie najpopularniejszych i najlepiej sprawdzających się strategii z zakresu pozycjonowania strony internetowej . Również po zmianach, które weszły w życie na początku roku 2023.
Jeśli więc chcesz wypromować swój biznes związany z medycyną estetyczną przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z obowiązującym w naszym kraju prawem, postawienie na pozycjonowanie może być dla Ciebie najlepszą opcją. Nie tylko dlatego, że niewiele jest tych innych, ale przede wszystkim dlatego, że jest ona rzeczywiście skuteczna i co najważniejsze legalna.