Google rekomenduje Responsywne Strony www
Temat strony dostowanych do urządzeń mobilnych wraca jak bumerang. Przemawia za tym już nie tylko fakt, że coraz więcej Polaków korzysta z tabletów i smartfonów, swoje przysłowiowe „kilka groszy” dorzuciło Google. O co chodzi? Warto zapoznać się ze szczegółami, bo niepozorna zmiana w algorytmie może nieźle namieszać.
Dziś prawie co drugi Polak ma smartfona. Na początku 2012 roku wskaźnik ten wynosił tylko 25%. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce sprzedano około 1,7 mln tabletów. Statystki ciągle idą w górę, jednocześnie Google zmienia algorytm – wyszukiwarka nie będzie wyświetlać na tego typu urządzeniach mobilnych w wynikach wyszukiwania stron bez wersji mobile.
Co to może oznaczać dla Twojego biznesu
Jeśli obserwujesz statystyki ruchu na Twojej stronie internetowej np. w Google Analytics to z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że ilość użytkowników przeglądających Twoją stronę www lub sklep internetowy na urządzeniach mobilnych rośnie. Tendencja wzrostowa może jednak całkowicie się załamać w drugiej połowie kwietnia. Ilość generowanego ruchu z mobile może wkrótce spaść do zera. Alternatywa to inwestycja w stronę mobilną.
O co dokładnie chodzi? Google ma monopol na rynek wyszukiwarek na świecie. Amerykańska firma posiada średnio około 97% rynku we wszystkich państwach globu (poza Rosją, Kubą, Koreą Północną, Chinami, Irakiem, Iranem, Syrią).
Jednocześnie pracownicy firmy doskonale dostrzegają tendencję wzrostową w korzystaniu z sieci na urządzeniach mobilnych. Dlatego marka od 21 kwietnia wprowadza nowy algorytm – strony nieposiadające wersji mobilnej nie będą wyświetlane w wynikach wyszukiwania na mobile.
Hipotetycznie może wyglądać to następująco: prowadzisz sklep internetowy, sprzedaż obuwia sportowego. Posiadasz standardową (tzw. desktopową) wersję www. Wyraźny odsetek Twoich przychodów to zakupy dokonywane przez tableta lub smartfona. Tacy klienci znajdują Cię w Google.
Od 21 kwietnia ten wyraźny odsetek nie znajdzie Cię w Google. Jedyna alternatywa to inwestycja w wersję mobilną strony internetowej lub w wersję responsywną (RWD)
Strona mobilna
to strona internetowa dedykowana stricte pod urządzenia mobilne. W adresie strony internetowej pojawia się przedrostek „m”. Wpisując adres www z przedrostkiem „m” wyświetla nam się witryna idealnie dopasowana do rozdzielczości urządzenia mobilnego. Na urządzeniach stacjonarnych strona mobilna będzie miała identyczny layout jak na urządzeniach mobilnych (m.in. to różni ją od strony responsywnej). Strona mobilna tworzona jest z myślą o użytkownikach mobilnych.
Strona Responsywna
(RWD – Responsive Web Design) to również strona dedykowana pod urządzenia mobilne. Rożni się od mobilnej tym, że strona www, którą posiadamy dostosowuje się do rozdzielczości urządzenia na którym jest przeglądana. Domena zostaje bez zmian, mamy nadal ten sam adres. Na czym polega ta responsywność strony www? W skrócie, podczas ładowania strony internetowej jest sprawdzana rozdzielczość urządzenia i dostosowana jest do niej wielkość grafik oraz pozostałe elementy. W tego typu stronach inaczej rozłożone są elementy nawigacyjne. To rozwiązanie jest droższe, ale my rekomendujemy je swoim klientom.
Jeśli chcesz sprawdzić jak działają responsywne strony internetowe to otwórz stronę naszej Agencji Interaktywnej WhiteNet na swoim smartfonie i zobacz różnice w stosunku do strony otwartej na komputerze.
Czy warto ignorować nowy algorytm Google?
Obserwując tendencję wzrostową na rynku urządzeń mobilnych (8 x szybciej rozwijający się rynek od rozwoju Internetu w Polsce) zdecydowanie nie. Poza tym strona mobilna to szereg korzyści i inwestycja, która może się w pełni zwrócić.
Myśląc poważnie o swoim biznesie, pomyśl na poważnie o stronie responsywnej
Porównanie strony responsywnej z mobilną
STRONA RESPONSYWNA | STRONA MOBILNA | |
Wygląd | Ta sama jakość, grafiki oraz treść w każdej rozdzielczości. | Mniejsza ilość tekstu oraz grafik. Wiele ograniczeń. |
CMS | Wszystko w jednym miejscu. Jeden system zarządzania. | Dwa oddzielne systemy zarządzania treścią |
Adres | Brak dodatkowych adresów www. Adres strony bez zmian | Dwa adresy strony. Dla wersji mobilnej dodatkowa subdomena, przykład m.twojastrona.pl |
Nawigacja | Dobrze rozbudowana nawigacja palcem tzw. Swipe-to-read | Prosta nawigacja |
Treść | Identyczna ilość treści na wszystkich urządzeniach. Zadnych ograniczeń | Zazwyczaj ograniczona ilość treści |
Waga | Grafika dostosowana do roździelczości, dzięki temu zwiększa się szybkość ładownia | Strona odchudzona dzięki zmniejszonej ilości grafik oraz treści. Szybkie ładowanie zawartości. |
Google Analytics | Wszystko w jednym miejscu | Oddzielne dwa konta statystyk |
Termin i Koszt Realizacji | Dłuższy termin realizacji ze względu na dostosowanie strony do różnych roździelczości, zdecydowanie wyższy koszt od wersji mobilnej | Szybka realizacja, mnóstwo darmowych szablonów, niskie koszty |
Moja strona jest responsywna.
To pozostaje Ci sprawdzić czy jest zgodna z nadchodzącym algorytmem. Google udostępnia nam narzędzie „Test zgodności z urządzeniami przenośnymi”, które zweryfikuje Twoją stronę pod kontem błędów. Dzięki temu masz mozliwość wprowadzenia zmian zanim algorytm sie pojawi.
Jak zweryfikować wersję mobilną?
Przykład/Screen
Pamiętaj! W ten sposób musisz sprawdzić stronę główną jak i podstrony.
Dodatkowe narzędzia
Dodatkowo możesz skorzystać z kolejnego narzędzia www.responsinator.com, które pokaże ci jak wygląda Twoja strona na różnych urządzeniach. Wystarczy wpisać adres strony i pojawią nam się różne rodzaje urządzeń mobilnych na których sprawdzimy działanie strony internetowej.