Instagram jest jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych. Z siły jego zasięgu doskonale zdają sobie sprawę firmy, blogerzy, celebryci oraz wszyscy Ci, którzy chcą dotrzeć do masowego odbiorcy. W obecnym świecie to właśnie obraz jest tym, co najsilniej do nas przemawia. Na całym świecie każdego miesiąca z Instragrama korzysta 1 mld użytkowników, w Polsce liczba ta sięga 6,4 mln osób. Stanowi on obecnie jedno z najpotężniejszych narzędzi do promocji, kreowania wizerunku, a także działań związanych z marketingiem. Użytkownicy wręcz poszukują tutaj treści reklamowych, jednak muszą być one przedstawione w postaci odpowiednich, wysublimowanych, a przy tym sugestywnych zdjęć.

Jak korzystać z Instagrama?

Instagram jest idealnym miejscem, żeby pokazać swój świat i sposób patrzenia na niego. To niejako współczesny pamiętnik, jednak o ogromnej sile marketingowej. Musisz stworzyć strategię, a następnie ściśle się jej trzymać. Wyznaczone na początku cele i metody konsekwentnie realizuj w publikowanych postach. W taki sposób możesz stworzyć spójny i interesujący dla potencjalnych odbiorców profil.

Zanim jednak samodzielnie zaczniesz publikować zdjęcia, zrób research. Przekonaj się, jakie zdjęcie zdobywają największą popularność i zajrzyj na najpopularniejsze w Twojej kategorii profile. Będzie to dla Ciebie wskazówka, czego poszukują obserwatorzy i co jest dla nich szczególnie interesujące. Na użytkowników Instagrama działają zdjęcia w jasnych tonacjach, wykorzystujące filtry rozjaśniające, raczej w tonacjach błękitnych niż czerwonych.

Instagram posiada kilka ciekawych efektów, jednak możesz również skorzystać z bardziej profesjonalnych aplikacji, takich jak Vsco, Snapseed (posiada opcję, dzięki której można skupić się na wybranym rejonie zdjęcia) czy też Afterlight (posiada 74 efekty, spośród których jednym z najciekawszych jest Highlight Tone, wzmacniający niebieski kolor). Dzięki nim będziesz mógł edytować swoje zdjęcia i dodawać do nich filtry, które je podkreślą. Ogromną popularnością cieszy się również aplikacja Lightrooom – jej mobilna wersja jest zupełnie darmowa i pozwala na precyzyjne dopasowanie nasycenia konkretnej, interesującej nas barwy.

Jeśli interesuje Cię bardziej zaawansowane podejście do edycji zdjęć, to godna polecenia jest Camera+. Ta aplikacja jest dostępna wyłącznie na IOS i kosztuje $ 2.99, jednak warto w nią zainwestować. Z jej wykorzystaniem nasze zdjęcia będą wyglądać podobnie jak te robione profesjonalnym sprzętem fotograficznym.

afterlight aplikacja instagram

Źródło: screen z aplikacj Afterlight

Czym jest hashtag i jak wybrać odpowiedni?

Hashtag jest jednym z najważniejszych pojęć dla każdego użytkownika Instagrama. To on umożliwia właściwe dopasowanie zdjęcia do grupy tematycznej, a tym samym dotarcie do właściwej grupy docelowej. Stanowi również wskazówkę dla użytkowników Facebooka, dzięki której będą mogli oni odnaleźć Twoje konto na Instagramie. Hashtag sam w sobie jest słowem lub zwrotem poprzedzonym znakiem #.

Zasada tworzenia hashtagów jest prosta – im ogólniej tym lepiej. W tym wypadku również świetnie sprawdza się research – sprawdź, co mozna znaleźc pod zdjęciami zbliżonymi do Twojej tematyki. Wykorzystuj te, które najlepiej opisują Twój styl życia oraz brandingowych, odnoszących się do konkretnych produktów. Maksymalnie możesz pod zdjęciem umieścić 30 hashtagów, jednak optymalna ich ilośc to ok. 11-15.

Od jakiegoś czasu Instagram stworzył opcję śledzenia Hashtagów. Dzięki temu możesz obserwować najbardziej aktualne zdjęcia w interesującej Cię tematyce. To świetna opcja również dla Ciebie i ułatwienie w wypromowaniu swojego konta. Oprócz ogólnych haseł, odnoszących się do Twojego stylu, nie bój się również tworzyć własnych. Z czasem użytkownicy obserwujący Twój profil będą je wykorzystywać na własnych, poszerzając tym samym ich zasięgi. Twórz konkursy i kampanie oparte na hashtagach. Zachęcaj innych do wykorzystywania ich w komentarzach i na swoich profilach, oczywiście jednocześnie oznaczając Twój profil. Dzięki hashtagom zwiększasz zasięg swojej popularności i docierasz do coraz większej ilości odbiorców, co przecież jest jednym z Twoich podstawowych celów.

Top hashtagi na Instagramie

  • #instagood – zarezerwowany dla najlepszych zdjęć, używany przez fotografów

  • #photooftheday, #picsoftheday – użytkownicy stosują go do najlepszego zdjęcia dnia

  • #selfie – stosowany przy zdjęciach twarzy „z ręki”

  • #nofilter – oznacza nie tylko chęć pochwalenia się, że takie ładne zdjęcie wyszło, ale często również jest formą usprawiedliwienia, że po prostu nie wyszło :)

  • #foodporn – kultowy hashtag kulinarny

20 najpopularniejszych hashtagów na Instagramie

1. #love 11. #picoftheday
2. #instagood 12. #follow
3. #photooftheday 13. #me
4. #fashion 14. #selfie
5. #beautiful 15. #summer
6. #happy 16. #art
7. #cute 17. #instadaily
8. #tbt 18. #friends
9. #like4like 19. #repost
10. #followme 20. #nature

Żródło: techjunkie.com

Ostrożnie używaj hashtagów, uważaj na zbanowane hashtagi

Z tymi, które mają dużą ilośc zdjęć będzie mniejsza szansa na przeskoczenie dużych kont Instagramowych. Dla kont mniejszych lepiej stosować hashtagi, które mają nie więcej jak 400k zdjęć (postów).

Kolejną sprawą na którą trzeba zwrócić w szczególności uwagę to zbanaowane hashtagi. Tak, jest coś takiego, jest ich około 100.000. Jeszcze do niedawna należały do nich takie, które są na liście top hastagów. Np. #followme czy #followforfollow. Nadal znajdziemy wiele takich, które są często używane, a kompletnie nic nie wnoszą. Nikt Cię znajdzie po takim hashtagu, Instagram blokuje ich wyświetlanie. Poniżej kilka przykładów:

  • #pornfood

  • #date,

  • #snapchat,

  • #skype,

  • #tag4like,

  • #beautyblogger

  • #valentinesday

  • #workflow

  • #singlelife

Każdy hashtag można sprawdzić bezpośrednio w aplikacji. Wystarczy wpisać go w wyszukiwarkę, np. #foodporn. Otrzymamy informację jak na poniższym screenie. Informacja która się pojawi informuje nas, że ostatnie posty dla tego hashtagu są ukryte i nie pojawiają się na Instagramie.

#pornfood - zbanowany hashtag Instagram

Shadowban – co to jest? – jak uniknąć i się go pozbyć

Używając zbanowanych hashtagów, możemy się liczyć z uzyskaniem shadowbana. Co to jest shadowban? W skrócie, to blokada którą Instagram nakłada na nasze konto, za łamanie zasad. Objawia się to tym, że nasze zdjęcia są widoczne jedynie dla naszych followersów. Ludzie wyszukujący po hastagach nie zobaczą postów. Głównie wpłynie na znaczącą utratę zasięgów, a co za tym idzie obserwujących, lików, czy zaangażowania.

Jest wiele aplikacji oraz narzędzi online, które zweryfikują używane frazy i pokażą nam te które są zbanowane. Wystarczy w wyszukiwarce Google wpisać „banned instagram hashtags” i znajdziemy mnóstwo podpowiedzi. Warto się tym zainteresować i przejrzeć posty już wystawione wcześniej, w celu weryfikacji użytych hashtagów. Jeśli mamy te które są zbanowane, trzeba je usunąć..

Za co jeszcze można dostać shadowbana:

  • za kupowanie followersów

  • za kupowanie komentarzy

  • za użycie botów

  • za wykorzystywanie aplikacji, narzędzi do zbierania followersów, oraz zarządzania kontem

  • za zgłoszenia naruszenia zasad od innych użytkowników Instagrama

  • za zbyt częste używanie popularnych hastagów

  • za używanie tych samych hashtagów przez dłuższy okres czasu

Jak sprawdzić czy nasze konto ma shadowbana?

Dwa szybkie sposoby. Możemy to zrobić z konta, które nas nie obserwuje lub wejść w przeglądarkę i nie logować. Wyszukujemy od razu konta, a następnie wchodzimy na ostatnio dodane zdjęcia. Wybieramy najmniej popularny hashtag (dla łatwego odnalezienia zdjęcia) i klikamy. Jeśli pośród zdjęć nie ma Waszego, to oznacza, że uzyskaliście shadowbana. Czas trwania jest różny, ale średnio trwa 3 miesiące, w zależności od przewinienia i czy czasem nie jest to recydywa.

Jak się pozbyć shadowbana?

Tego tak naprawdę nie wie nikt. Jest mnóstwo poradników, ale czy któryś działa… Na podstawie obserwacji i informacji od klientów z pewnością przyśpieszy zdjęcie kary pozbycie się wszystkiego co miało wpływ na jej otrzymanie. Trzeba odłączyć aplikacje, usunąć kupionych followersów, zrobić porządek w komentarzach oraz hashtagach. I na koniec pozostaje nam jedynie czekać i stosować się do wszystkich zasad.

Narzędzia do organizowania hashtagów

  • TagFire – aplikacja pozwala nam jednym kliknięciem skopiować zestawy hashtagów i wstawić do postu

  • Iconossquare – bardzo rozbudowane narzędzie do analizy podejmowanych działań i ruchu. Jedna z opcji to prezentowanie najcześciej stosowanych przez nas hashtagów.

  • Tagomatic – aplikacja pomaga w nalezieniu podobnych oraz powiązanych hashtagów

  • Ritetag – aplikacja pomaga wyszukać odpowiednie hashtagi. Bardzo łatwa w obsłudze.

Instagram Stories – w jaki sposób można je wykorzystać?

Instagram Stories stanowi kolejny sposób na dotarcie do innych użytkowników i tym samym zdobycie nowych fanów. Umożliwia ono dodawanie zdjęć oraz video niejako angażujących naszych obserwatorów w codzienne życie. Jest to również świetna opcja na promocję marki, ponieważ umożliwia pokazanie m.in. kampanii reklamowej od drugiej strony, z perspektywy jej przygotowań. Relacje na Instagramie utrzymują się przez 24 godziny, istnieje jednak możliwość zapisania tych najciekawszych i wyróżnienia ich na kanale. To świetna opcja w przypadku m.in. reklamowania produktów.

Instagram Stories można nazwać dzieleniem się chwilą – dodawane w ramach nich filmy mają z reguły sprawiać wrażenie spontanicznego zapisu tego, co aktualnie się u nas dzieje. Jest to uchylenie rąbka tajemnicy, który z reguły jest pilnie strzeżony i niedostępny dla szerszej grupy odbiorców. Sekrety pielęgnacji? Tajemnice dotyczące nowej linii produkcyjnej? Czemu nie! Relacja jest właśnie tym miejscem na Instagramie, w którym takie treści są poszukiwane i pożądane. Dobra relacja musi być nie tylko dopracowana i przemyślana, ale również atrakcyjna wizualnie. Warto przy jej tworzeniu skorzystać z takich aplikacji jak StoryArt i Unfold.

W jaki sposób powiększać swój zasięg na Instagramie i zdobywać więcej fanów?

W popularyzowaniu swojego profilu na Instagramie nieocenione są wspomniane już wcześniej hashtagi. Aby jednak w pełni spełniały one swoje zadanie warto zdać sobie sprawę, jak można je wykorzystać. Najlepszym sposobem na zdobycie większej ilości fanów jest regularne organizowanie konkursów. Stwórz swój unikalny hashtag (najlepiej nawiązujący do Twoje profilu) i poproś, aby w ramach zabawy inni użytkownicy umieszczali na swoich profilach określone zdjęcie opatrzone właśnie nim. Konkursy na Instagramie najczęściej przyjmują formę „Obserwuj-Polub-Udostępnij”. Pamiętaj, aby w Twoim poście nie zabrakło takich hashtagów jak właśnie #konkurs #giveaway czy innych tego typu haseł. Oczywiście dla zwycięzców przygotuj atrakcyjne nagrody!

Organizacja konkursów to jednak nie jedyny sposób na wypromowanie swojego profilu. Ważne jest również regularne obserwowanie, lajkowanie oraz komentowanie profili o zbliżonej tematyce do Twojej. Aktywność jest tym, co zwiększa naszą popularność. Odpowiadaj na komentarze na swoim profilu – również te negatywne. Twoi fani mają dzięki temu poczucie, że jesteś z nimi w stałym kontakcie. Jeśli posiadasz konto na innych portalach społecznościowych, to zamieść tam informację o Instagramie. Spraw, żeby Twój profil był dostępny dla możliwie jak najszerszej grupy odbiorców. Współpracuj z innymi użytkownikami oraz firmami – niesie to za sobą obustronne korzyści.

Postaraj się, aby Twój profil był spójny. Realizuj i udoskonalaj założoną na początku koncepcję. Bądź w tym konsekwentny. Publikuj przemyślane i wysokiej jakości zdjęcia oraz treści, dbaj o ich atrakcyjność oraz przystępność. Nie zapominaj o stories – to nie jest wyłącznie dodatek do Twojego konta, ale jego integralna i niezwykle ważna część. To właśnie w ramach relacji możesz bezpośrednio zwracać się do swoich fanów. Wiele osób skupia się głównie na tym, traktując to jako najlepszy sposób na poznanie Ciebie i Twojego profilu.

Bądź kreatywny i nie bój się prosić o pomoc czy też komentarze. Pamiętaj – świat należy do odważnych, a Instagram do tych, którzy dbają o swoją popularność!