Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe?

Opublikowano: 2018-01-21|Aktualizacja: 2023-05-25|6 min czytania|
Jak dobrać odpowiednie słowa kluczowe?

Analiza słów kluczowych to istotny element w działaniach SEO. Można powiedzieć, że to właśnie od dokładnej analizy słów kluczowych, wyboru właściwych fraz, czy też sprawdzenia popularności danych słów kluczowych zależy nasz sukces. Jeśli tego nie zrobimy, budżet przeznaczony na SEO może okazać się nietrafioną inwestycją.

szukanie

Słowa kluczowe – o co chodzi?

Nie musisz wiedzieć wszystkiego o pozycjonowaniu, to nasza rola. Przeznaczając jednak określone budżety na działania promocyjne firmy, warto wiedzieć, jak zostaną one wykorzystane. Niezbędnym elementem całej układanki, jaką jest pozycjonowanie, są słowa kluczowe. Rozkładając na czynniki pierwsze „słowo” oraz „kluczowe” sami możemy szybko wyłapać sens. Wyszukując dobrego lekarza dermatologa przyjmującego na kasę chorych w Katowicach naszymi słowami kluczowymi będą „lekarz dermatolog Katowice nfz”. Rolą pozycjonera jest, aby w odpowiedzi na tak zadane hasło w wyszukiwarce Google, to Twoja firma pojawiła się w wynikach wyszukiwania jak najwyżej.

Jak dzielimy słowa kluczowe

Słowa kluczowe można podzielić na trzy typy:

  1. Brandowe,
  2. Ogólne
  3. Długi ogon (tzw. long tail).

Słowa kluczowe brandowe odnoszą się do nazwy firmy. W praktyce wygląda to tak, że użytkownik być może nie pamięta dokładnie nazwy Twojej marki i wpisuje w wyszukiwarkę słowo kluczowe odpowiadające, chociaż częściowo nazwie firmy. W tym przypadku strony internetowe nie wymagają specjalnych działań, żeby znaleźć się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania na frazę będącą nazwą firmy. Zadanie jest ułatwione. Dzieje się tak, ponieważ najczęściej nazwy firmy są unikalne. Oczywiście możliwe jest, że istnieje dwóch przedsiębiorców, którzy nazywają się Jan Kowalski i obydwoje posiadają warsztat samochodowy, ale identyczna nazwa firmy, czy miejsce działalności jest raczej mało prawdopodobne. Chcąc uniknąć takich sytuacji wybierajmy nazwę firmy unikalną (firma Jan Kowalski Mechanika Pojazdowa może sprawić, że docelowy klient trafi do naszego imiennika).

Z tematem nazwy firmy powiązana jest nazwa domeny. Oczywiście nie jest to regułą, ale warto pamiętać, że fakt, iż domena jest taka sama jak nazwa firmy, sprawia, że strona z nazwą firmy pojawi się wysoko w Google.

Słowa kluczowe ogólne to najczęściej 2 – 3 wyrazy. Osoba zainteresowana butami sportowymi wpisze w Google słowo kluczowe „buty sportowe”, „buty Nike”, „buty bieganie”, „buty do biegania”. Są to frazy ogólne dotyczące konkretnych produktów lub usług. Warto wiedzieć, że obecność na samej górze w Google na przykładowe frazy to niekoniecznie gwarancja zysków, ponieważ użytkownik wpisujący frazy ogólne nie musi być zdecydowany na konkretny zakup. Minusem tego typu rozwiązania jest fakt, że pozycjonowanie na słowa kluczowe ogólne z racji popularności i konkurencyjności jest dość drogie.

Długi ogon, czyli słowa kluczowe long tail to zadanie w wyszukiwarce internetowej konkretnego pytania lub wpisanie dłuższej frazy. Może to być hasło „iPhone 6 srebrny 128 GB Warszawa do 2500 PLN” lub „sprawdzony prawnik Gdańsk prawo spadkowe tanio”. Słowa kluczowe na tzw. długi ogon to wszystkie zapytania w Google składające się z minimum trzech wyrazów. Zaletą bycia wysoko w Google na tego typu frazy jest fakt, że trafiamy na określonego, sprecyzowanego klienta (osoba szukająca konkretnego telefonu lub konkretnego prawnika), a samo wypozycjonowanie jest tańsze w porównaniu z frazami ogólnymi.

Jak się do tego zabrać

Większa ilość wyrazów w wyszukiwarce to bardziej sprecyzowane wyniki. Częstotliwość fraz z długim ogonem jest jednak niewielka, znacznie częściej użytkownicy wpisują hasła składające się z jednego lub dwóch wyrazów (np. wakacje lub wakacje Egipt).

wykres frazy długi ogon

Pozostaje pytanie, jak się do tego zabrać? Prawidłowe określenie słów kluczowych może przynieść o wiele większe zyski w Twojej firmie, dlatego warto zaplanować tego typu inwestycję dokładnie i rzetelnie.

  1. Napisz na kartce, co oferujesz swoim klientom,
    • Przykład 1 – serwis sprzętu agd w Katowicach
      • naprawa żelazek Katowice
      • naprawa odkurzaczy Katowice
      • naprawa pralek Katowice
    • Przykład 2 – sklep internetowy ze sportową odzieżą znanych marek sportowych
      • buty sportowe adidas
      • spodnie dresowe nike
      • bluzy z kapturem
  2. Zacznij wpisywać frazy w Google i zerknij na podpowiedzi,
    • pod wynikami wyszukiwania

  1. Skorzystaj z darmowych narzędziach (takich jak chociażby Ubersuggest.org).
    • wyszukaj dodatkowe sugestie dopasowane do słowa kluczowego

Spisanie na kartce, co oferujesz swoim klientom warto zrobić z uwzględnieniem lokalizacji. Jeśli prowadzisz kwiaciarnię w Katowicach, to pozycjonowanie się na słowo „kwiaciarnia” będzie zbyt kosztowne, o wiele tańsze i o wiele bardziej skuteczne będzie pozycjonowanie się na frazę „kwiaciarnia Katowice”.

Wpisywanie początku frazy w Google i obserwowanie podpowiedzi to ciekawy zabieg, który można traktować jak pewnego rodzaju ściągę. Google, kierując się popularnością danych słów kluczowych, po wpisaniu kilku liter podpowiada nam swoje sugestie. Podobnie działa wspomniane narzędzie Ubersuggest.

Alternatywy dla szukania słów kluczowych

Oczywiście są jeszcze inne alternatywy.
Przykładem jest planer słów kluczowych w Google. Żeby z niego skorzystać należy być zalogowanym na swoje konto Google i wpisać w przeglądarce adres: https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/. Uzyskanie listy propozycji słów kluczowych będzie możliwe po wybraniu opcji “Szukaj propozycji nowych słów kluczowych i grup reklam”. W polu produkt lub usługa należy wpisać podstawowe słowo kluczowe oraz kliknąć „Wyświetl propozycje”.

propozycje google planner

W tym aspekcie kluczowe będzie to jak bardzo dane słowo kluczowe jest popularne i konkurencyjne.Jest to możliwe po wejściu na stronę https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner/, następnie należy wybrać opcję – Pobierz listę operacji wyszukiwania dla listy słów kluczowych (…) i w pokazanym niżej polu wkleić listę słów kluczowych, których liczbę wyszukań chcemy sprawdzić.

Niektóre frazy mogą zadziwić pod kątem chociażby sezonowości. O ile na przykład wyszukiwanie akcesoriów do smartfonów nie jest obarczone sezonowością, to na przykład wyszukiwanie rowerów miejskich na zakup nie w każdym miesiącu cieszy się porównywalną popularnością.

Konkurencyjność często kluczem do sukcesu

Frazy kluczowe mogą dotyczyć różnych branż. O wiele łatwiej będzie znaleźć się na samej górze wyników wyszukiwania firmie, która montuje anteny w Łęcznej, aniżeli firmie zajmującej się udzielaniem pożyczek na terenie Warszawy. Na konkurencyjność słów kluczowych wpływa branża w jakiej działamy, liczba konkurentów na rynku, ilość stron www konkurencyjnych dla naszej i wzorowo zoptymalizowanych pod SEO, a także liczba linków i jakość linków prowadzących do stron konkurentów.