Jak docierać do klientów prowadząc biznes lokalny – Local SEO
Lokalny biznes to prawdziwy skarb, który pozwala precyzyjnie spełnić potrzeby potencjalnych klientów. Zdecydowana większość firm opiera się na określonej i bliskiej lokalizacji, co sprawia, że ukierunkowuje się na potrzeby tamtejszej społeczności, lub osób, które w danym momencie znajdują się w pobliżu i potrzebują naszej pomocy. Przykładem może być pomoc drogowa. Jeśli zepsuje się nam samochód pod Wrocławiem, to nie będziemy szukali lawety z Gdańska. Właściwe promowanie firmy z wykorzystaniem local SEO jest jednym z najważniejszych narzędzi promocyjnych i reklamowych. Podpowiemy, jak z niego korzystać, by osiągnąć zamierzone efekty.
Zadbaj o geolokalizację
Każdy z nas korzysta z wyszukiwarek internetowych. Naturalne jest, że oprócz konkretnej usługi i firmy np. warsztatu samochodowego wpisujemy nazwę miejscowości, w której się znajdujemy. Na tych zasadach opiera się geolokalizacja.
Wyszukiwarki Google niezmiennie dążą do pokazania użytkownikowi idealnie dopasowanych do jego zapytania odpowiedzi. Znalezienie się na tej liście, jest bezpośrednio zależne działań związanych z geolokalizacją wyników wyszukiwania.
Żeby nasza firma znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, konieczne jest powzięcie kroków związanych z geolokalizacją wyników. Należy podkreślić, że zmiana w algorytmie powoduje, że finalnie osoby zadające pytanie otrzymują odpowiedź ściśle przypisaną do danego miasta.
Oczywiście, należy mieć na uwadze fakt, że na geolokalizację mają wpływ urządzenia mobilne z dostępem do internetu, które poniekąd otwierają nowe możliwości dla wszystkich przedsiębiorców nastawionych przede wszystkim na lokalne działanie. Z tego rozwiązania korzystają nie tylko lokalni usługodawcy, ale także sieci handlowe i usługowe, które posiadają kilkadziesiąt oddziałów w całej Polsce.
SEO to nie Local SEO
Osobom, które nie znają dobrze środowiska SEO może się wydawać, że wszystkie podejmowane działania będą odnosiły się i działały także na local SEO, tymczasem chcąc osiągnąć wymierne i doskonałe wyniki, konieczne jest rozróżnienie tych dwóch pojęć, a więc local SEO i SEO.
Local SEO jest ukierunkowany w sposób bardziej precyzyjny i konkretny na optymalizację stron internetowych związanych z wynikami wyszukiwania odnoszącymi się do klientów z konkretnego obszaru, miejscowości, miasta czy całego regionu. Biorą one pod uwagę lokalizację siedziby firmy, ale też jej oddziały, biura czy pomniejsze punkty obsługi.
Wyniki wyszukiwania dla całego kraju pokazują ogólne hasła, a także te firmy, które mają zasięg globalny. Może się zdarzyć, że w wynikach zostaną podane także firmy spoza interesującego nas regionu, ale w praktycznym ujęciu będą one raczej odrzuconą przez użytkownika opcją.
Podobnie jak w przypadku klasycznego pozycjonowania konieczna jest odpowiednia optymalizacja samej strony, jak również prowadzenie szeregu działań off site mających za zadanie pomóc stronie w osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. W odróżnieniu jednak od zwykłego SEO większy nacisk położony jest tu na wymiar lokalny promocji. Istotne jest też ciągłe „wysyłanie sygnałów” do robotów wyszukiwarki o konkretnym umiejscowieniu i obszarze działania przedsiębiorstwa.
Sama optymalizacja strony pod kątem local SEO w wielu aspektach nie różni się od tradycyjnego SEO. Mamy więc klasyczne pozycjonowanie i podejmowanie działań typu off site, które mają pomóc witrynie w osiągnięciu najlepszej pozycji w wyszukiwarkach. Istotną różnicą pomiędzy SEO a local SEO jest to, że w działaniach ukierunkowanych na geolokalizację kładzie się szczególny nacisk na lokalny wymiar promocji.
Szalenie pomocne z punktu widzenia użytkownika jest to, że local SEO finalnie pokazuje firmę przypisaną do danej lokalizacji wraz z automatycznym znaczeniem jej położenia na mapie.
Local SEO – dla kogo?
Można się zastanawiać czy local SEO jest odpowiednie dla znanej w mieście firmy o sporej renomie i wieloletniej tradycji. Podobnie można powątpiewać, czy to narzędzie sprawdzi się w przypadku większych przedsiębiorstw, które w wybranym mieście ma tylko mały punkt informacyjny.
W obu powyższych stosowanie local SEO jest jak najbardziej uzasadnione, ponieważ to, że jakaś firma jest znana lokalnej społeczności, nie oznacza, że będzie ona znana także przyjezdnym.
Mówiąc wprost, local SEO jest rozwiązaniem dla małych i średnich przedsiębiorstw zajmujących się produkcją, handlem czy usługami. Posługując się swego rodzaju skrótem myślowym, można je sprowadzić do tego, że jeśli w miejscowości jest jakikolwiek punkt przedsiębiorstwa, należy dla tegoż zastosować omawiane przez nas narzędzie. Oczywiście mamy na myśli fizyczną lokalizację firmy, która ma styczność z klientami. Nie ma więc znaczenia, czym zajmuje się dane przedsiębiorstwo, ani też, na jakich klientów jest ukierunkowane.
Inwestycja w local SEO — zawsze na tak!
Promocja firmy poprzez local SEO to policzalny zysk, którego nie sposób nie zauważyć, a tym samym nie można go pominąć, chcąc osiągnąć sukces i przebić się przez tłum konkurencji.
Wybierając local SEO, automatycznie zmniejszamy dystans pomiędzy nami a konkurencją, a przy sukcesywnych działaniach wspinamy się na pozycje lidera w danym regionie. To rozwiązanie pozwala na zoptymalizowanie kosztów ponoszonych na tradycyjną i w wielu przypadkach średnio skuteczną metodę reklamy, która z naturalnych przyczyn dociera do zdecydowanie mniejszej ilości potencjalnych klientów. Pamiętajmy, że społeczeństwo w zdecydowanej większości korzysta z urządzeń mobilnych, a więc to właśnie tam szuka wiarygodnych informacji. Trudno spodziewać się, że przydrożny billboard będzie konkurencją dla wyszukiwarki.
Poza tym korzystający z urządzeń mobilnych niemal automatycznie są przypisywani do określonej lokalizacji, a tym samym nie muszą wpisywać miasta w wyszukiwanej frazie, żeby Google mogły sprecyzować pokazywane wyniki. Warunkiem jest, że użytkownik urządzenia mobilnego ma włączony lokalizator.
Efektem działania local SEO jest zmniejszenie konkurujących ze sobą firm do kilku lub kilkudziesięciu. Lepiej sprecyzowane wyniki wyszukiwania pozwalają natomiast potencjalnym klientom na powzięcie niemal natychmiastowej decyzji o podjęciu współpracy. Naturalnie w tym momencie dołączają do tego inne wartości tj. opinie o nas zamieszczone w sieci, a także zakres usług i wygląd naszej strony.
Korzystając z pozycjonowania w lokalnych wynikach, podnosi się także CTR, a więc w sposób automatyczny zwiększa się prawdopodobieństwo, że klient trafi do naszej, a nie innej firmy.
Bądź czytelny i widoczny
Nie ma nic gorszego niż niedbale wykonana i źle zoptymalizowana strona. To praktycznie jeden z tych elementów, które kolokwialnie można nazwać „gwoździem do trumny”, dlatego zadbanie o widoczność strony w lokalnych wynikach musi zostać wykonana w oparciu o perfekcyjną optymalizację witryny. Local SEO zwraca szczególną uwagę na ten element, głównie dlatego, że jest ona kierowana do mniejszego, ale bardziej precyzyjnego grona odbiorców o ściśle określonych potrzebach i wymaganiach.
Częstym grzechem w tych działaniach jest trywialne i nieprecyzyjne tworzenie title dla strony głównej i kolejnych podstron serwisu. Niektórzy nadmiernie je rozbudowują, inni — odmiennie — potrafią potraktować je jako niebyłe i nieistotne. Tymczasem tworzenie title powinno opierać się o proste zasady. Tytuły muszą być proste, ale i dobrze wyselekcjonowane i odnoszące się bezpośrednio do pozycjonowania frazy głównej oraz do oznaczenia lokalizacji.
Prawidłowo wykonany i zoptymalizowany pod kątem local SEO title dla gabinetu podologicznego w Tychach będzie wyglądał następująco:
TITLE: Podologia Tychy – {Nazwa firmy}
TITLE: Gabinet podologiczny Tychy – {Nazwa firmy}
TITLE: Usługi podologiczne Tychy – {Nazwa firmy}
TITLE: Pielęgnacja stóp w Tychach – {Nazwa firmy}
Podstawowa zasada tworzenia Title dla SEO lokalnego w przypadku podstron serwisu: {Nazwa podstrony} – {Nazwa firmy}{Nazwa miasta}, a więc np. {Leczenie stopy cukrzycowej} – {Usługi podologiczne Stopa}{Tychy}.
Prawidłowo wykonana optymalizacja tytułów dla strony głównej i podstron powinna zachować właściwą długość tytuły — nie więcej niż 70 znaków i stosować zasadę K.I.S.S. (z ang. Keep It Simple Stupid:). Należy także unikać keyword stuffingu.
Przyłóż się do treści
Analizując niektóre strony, które pomimo local SEO nadal nie osiągnęły zamierzonych szczytów, można dostrzec główny powód tego niepowodzenia, mianowicie kiepsko wykonane treści.
Sami jesteśmy użytkownikami wyszukiwarek Google i z całą pewnością niejednokrotnie rezygnowaliśmy z zapoznania się z usługami określonej firmy po zajrzeniu na ich stronę internetową. Kiepsko i topornie wykonane treści, a do tego zazwyczaj kompletnie niezrozumiała i ciężka grafika powodowały automatyczne zniechęcenie. Szukanie konkretnych informacji z założenia musi być szybkie, a uzyskane wiadomości kompletne.
Na wszystkich stronach witryny bezspornie muszą znaleźć się treści unikalne — zapominamy o jakimkolwiek kopiowaniu i szablonach — ciekawe, a także wartościowe dla użytkownika. Przy okazji zerknij na artykuł, w którym szerzej omawiamy duplicate content
Strona główna jest wizytówką i pierwszym kontaktem. To ona zrobi pierwsze wrażenie! Na niej powinny znaleźć się wiadomości dotyczące bieżącej działalności firmy, a także krótkie podsumowanie profilu, usług i produktów. Nie może zabraknąć zaproszenia do powzięcia współpracy. Dopełniając optymalizacji pod kątem lokalnego SEO, należy uściślić informację dotyczącą położenia firmy. Powinien więc znaleźć się tam adres, dane kontaktowe (nie mylić z formularzem kontaktowym) oraz numery telefonów i adres mailowy.
Zamieszczenie wcześniej wspomnianych danych na stronie głównej nie zwalnia bynajmniej ze stworzenia solidnej zakładki „Kontakt”. To miejsce na zamieszczenie formularza kontaktowego, powtórzenie danych do kontaktu, a także zamieszczenie mapki Google. Oprócz tego konieczne jest uzupełnienie tejże podstrony o takie informacje jak:
Geolokalizacja powinna zostać sparowana z wyszukiwarką, a użyte frazy muszą stać się klamrą łączącą wyszukiwarkę z naszą stroną. Działania związane z local SEO powinny być wykonywane przez profesjonalistów, którzy skupią się na najmniejszym szczególe.