Jak przygotować materiały do strony internetowej?

Published On: 2018-01-08|Last Updated: 2023-05-25|6 min read|
Jak przygotować materiały do strony internetowej?

Podjąłeś decyzję, że najwyższy czas na stronę internetową dla Twojej firmy lub doszedłeś do wniosku, że przyszedł moment, aby wymienić starą stronę na nowszą, która bardziej trafi w obecne trendy. Natomiast zastanawiasz się jak się za to zabrać? Co potrzebujesz, aby przygotować stronę, która będzie wizytówką Twojej firmy?

W tym poradniku postaramy się to wyjaśnić w jak najprostszy sposób.

Na początek weź kartkę i długopis i rozrysuj drzewo kategorii przyszłej strony. Zastanów się jak chciałbyś, aby wyglądała twoja strona. Z jakich zakładek będzie się składać,

Zacznij od podziału strony na kategorie. Następnie na komputerze – przygotuj w ten sam sposób, co na kartce – kategorie w formie drzewa katalogów. Te katalogi wykorzystamy w dalszej części poradnika, będziemy w nich umieszczać pliki z przygotowanymi materiałami. To pozwoli utrzymać porządek.

Teksty

Po podziale strony na konkretne kategorie i podkategorie weźmiemy się za kolejny i bez żadnej wątpliwości, najważniejszy element współczesnej strony www – content, czyli treść merytoryczna.

Zadbanie o jej wysoką jakość to podstawowe działanie dla każdego, kto chce zaistnieć w Internecie. Ważne jest, abyś pamiętał, że nie tylko sama jakość się liczy, równie cenna jest oryginalność przygotowanych tekstów.

Z perspektywy przyszłego pozycjonowania Twojej strony, jest to ważny aspekt, ponieważ kopiowanie treści z innych stron internetowych jest dzisiaj niedopuszczalne. Może to spowodować, że Twoja nowa strona nie osiągnie wysokich pozycji w Google z powodu tzw. kopii treści. Google oraz inne wyszukiwarki doskonale wiedzą, kto pierwszy umieścił daną treść w internecie. Chyba nie trzeba Ci tłumaczyć jak wyszukiwarki traktują takie strony, na których pojawią się skopiowane teksty.

Warto poświęcić trochę więcej czasu na przygotowanie wartościowego contentu. Z całą pewnością zaoszczędzisz dzięki temu sporo czasu w przyszłości, a co za tym idzie pieniędzy. Jeśli stwierdzisz, że nie masz na to czasu, albo po prostu nie jesteś do tego stworzony – możesz to zlecić profesjonalnym copywriterom. W tym wypadku wystarczy, że podasz kilka istotnych pomysłów związanych z Twoją branżą, a my przygotujemy odpowiednie teksty. Większość dobrych agencji, które zajmują się projektowaniem stron internetowych ma swoich copywriterów. W ten sposób załatwisz wszystko w jednym miejscu.

Formatowanie treści

Poprawne formatowanie treści zawartych na Twojej przyszłej stronie jest bardzo istotne za względu na kilka elementów:

  • wrażenia estetyczne

  • przyswajalność

  • czytelność

  • łatwość odbioru

  • pozycjonowanie

Najprościej jest skorzystać z programu Word, w którym to bez problemu możemy użyć dostępnych funkcjonalności, aby tekst obejmował wszystkie powyższe aspekty.

Aby poprawnie użyć formatowania stosuj:

Nagłówki

Podziel dłuższy tekst na mniejsze, łatwiej przyswajalne fragmenty, który każdy opiszesz odpowiednim nagłówkiem. To pozwoli przyszłemu zainteresowanemu Twoją ofertą na rozeznanie się w treści strony oraz na znalezienie interesującego go fragmentu.

Stosowanie nagłówków ma bardzo duży wpływ na pozycjonowanie strony.

Akapity

Zwrócić uwagę na spójność akapitów, aby nie posiadały niepotrzebnych elementów. Często widuje się przenoszenie elementów do następnej linii za pomocą ciągu spacji. To spowoduje spory chaos, a po drugie na stronie www nie zadziała. Każdą nową myśl powinieneś rozpocząć akapitem, przechodząc do następnej linii za pomocą klawisza enter.

Typografia

Każda strona przygotowana przez naszą Agencję Interaktywną WhiteNet pozwala na formatowanie treści wieloma sposobami:

  • Nagłówki (3-4 poziomy wielkości)

  • Bloki cytatów

  • Listy numerowane

  • Listy nienumerowane

  • Pogrubienie

  • Kursywa

  • Podkreślenie

  • Przekreślenie

Uwaga!

Każdy przygotowany tekst opisz, wykorzystując do tego tytuł pliku. Aby agencja, która będzie projektowała stronę wiedziała wcześniej, co na niej będzie. Następnie otwórz wcześniej przygotowane katalogi i wstaw do nich pliki tekstowe odpowiednio do kategorii, której dany tekst dotyczy.

Materiały graficzne

Ten etap należy do trochę trudniejszych. Tym bardziej jak nie znasz się na projektowaniu grafiki internetowej. Warto to zlecić fachowcom, aby osiągnąć wysoki poziom. Możesz to np. zlecić w naszej Agencji, posiadamy grafików z ogromnym doświadczeniem. Wtedy wystarczy, że wybierzesz zdjęcia oraz grafiki, które masz u siebie i przyporządkujesz je do odpowiednich katalogów z krótkim opisem w tytule zdjęcia, a my zajmiemy obróbką tych zdjęć i dostosujemy je do strony. Mogą to być np. fotografie z wykonanych prac, listy intencyjne, certyfikaty, nagrody, logotypy, zdjęcia asortymentu, zdjęcia budynku Twojej firmy, zdjęcia pracowników itp.

Gdybyś jednak zdecydował, że sam chcesz przygotować zdjęcia i obrazy to poniżej wyjaśniamy jak to powinno wyglądać.

Rozdzielczość

Najświeższe statystyki ze stycznia tego roku pokazują, że ekrany stosowane o rozdzielczości 1920px x 1080px stanowią trochę ponad 7% wszystkich urządzeń, na których przeglądane są strony www. To też nie ma sensu używania fotografii o rozdzielczości wyższej niż Full HD (1920×1080). One jedynie spowalniają działanie strony, przez co zniechęcają użytkownika do przeglądania Twojej witryny.

My np. prosimy naszych klientów, aby zdjęcia wysyłali w mniejszych rozdzielczościach. Proponowana przez nas rozdzielczość to 1680×1050 pikseli.

Waga

Grafiki przy proponowanej przez nas rozdzielczości powinny ważyć między 200KB a 800KB. Jeśli okaże się, że twoje grafiki ważą więcej niż wspomniana wielkość, użyj odpowiedniego programu graficznego, aby skompresować do żądanej wagi. Im mniej tym lepiej, lecz uważaj, aby nie stracić na jakości. Generalnie kompresja jpg może być wykonana na poziomie 75% i nie powinna spowodować widocznej straty jakości.

Zdjęcie przed optymalizacją

JPEG 100% (436KB)

JPEG 75% (184KB)

Rozszerzenie

Najczęściej używany rozszerzenie grafik przez przeglądarki internetowe to png oraz jpg. Zastanawiasz się pewnie, kiedy zastosować rozszerzenie png a kiedy jpg? Nie będziemy wnikać w szczegóły, kierują się poniższym gotowcem:

  • JPG: Fotografie

  • PNG: rysunki, logotypy, wykresy, ilustracje, infografiki, diagramy itp.

Przygotowane grafiki również opisz jak teksty, wykorzystując do tego tytuł pliku graficznego i przyporządkuj do wcześniej przygotowanych katalogów.

Kolejny i ostatnia rzecz, użyj programu do spakowania (np. winrar) Twojego drzewa katalogów z plikami. Tak przygotowany plik wyślij do Agencji, która zbuduje Twoją stronę.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże Ci w zebraniu potrzebnych materiałów do zbudowania strony internetowej. W podsumowaniu poniżej przygotowaliśmy streszczenie w punktach abyś nie ominął niczego, dzięki temu zaoszczędzisz sobie i wykonawcy sporo czasu.

Jeśli jednak stwierdzisz, że tego jest za dużo lub nie masz czasu to zawsze możesz do nas zwrócić się z pytaniami, a my z pewnością rozwiejemy Twoje wątpliwości i pomożemy Ci przygotować stronę.

Ściąga – jak przygotować materiały do strony

Wszystko sam:

  • 1
    Przygotuj katalogi i podkatalogi w nazwie wpisz nazwę kategorii
  • 2
    Treści – Przygotuj każdy tekst w osobnym pliku, opisując go w tytule i wstaw do odpowiedniej kategorii
  • 3
    Grafika – Przygotuj grafiki (logotypy, zdjęcia, infografiki itp.), pamiętaj, aby opisać i wstawić do katalogów.
  • 4
    Spakuj drzewo kategorii (np. programem winrar)

Agencja:

  • 1
    Przygotuj katalogi i podkatalogi w nazwie wpisz nazwę kategorii
  • 2
    Treści – Przygotuj kilka pomysłów związanych z Twoją branżą i wstaw je do odpowiednich kategorii
  • 3
    Grafika – Zbierz dostępne fotografie z wykonanych prac, listy intencyjne, certyfikaty, nagrody, logotypy, zdjęcia asortymentu, zdjęcia budynku Twojej firmy, zdjęcia pracowników itp. I wstaw do odpowiednich kategorii
  • 4
    Spakuj drzewo kategorii (np. programem winrar) i wyślij na adres mailowy lub ftp wpisując w tytule nazwę domeny na której powstanie strona.