Newslettery i content marketing to dobrze dobrana para

Opublikowano: 2018-01-22|Aktualizacja: 2023-04-08|4 min czytania|
Newslettery i content marketing to dobrze dobrana para

Newsletter, pomimo ogólnej dostępności do mediów społecznościowych, pozostaje najczęściej wykorzystywanym środkiem rozsyłania informacji na temat sprzedawanych produktów.

Wraz z powstaniem poczty elektronicznej wydawało się, że tylko kwestią czasu było zastąpienie tradycyjnych ulotek informacyjnych tymi w wersji elektronicznej. O ich popularności może świadczyć fakt, że według polskich internautów newslettery stanowią jeden z najbardziej efektywnych sposobów na komunikowanie się firmy z klientami. Taką metodę informowania o promocjach uznaje się za jeden z bardziej wydajną (jak wynika z badania przeprowadzonego wśród internautów blisko 71% użytkowników otwiera oferty elektroniczne, na których otrzymywanie się zgadza).

Powody, dla których zapisywanie się na newslettery jest tak popularne wśród użytkowników związane są głownie z ich chęcią bycia poinformowanym o najnowszych promocjach oraz ofertach przygotowanych przez firmę oraz oczekiwanie otrzymania specjalnych rabatów oraz promocjami (aż 90% subskrybentów bierze udział w akcjach, o których są informowani właśnie za pomocą newsletterów).

Zalety newslettera

Newslettery są zaplanowane. W swej treści zazwyczaj rozsyłają informacje dotyczące przedsiębiorstw czy marek do osób znajdujących się na liście subskrybentów. Taki list ma zazwyczaj odpowiednik strony internetowej lub archiwum, który reprezentuje określony typ treści.

Podobnie jak inne treści taktyk marketingowych, biuletynów elektroniczne dążą do spójnego formatu redagowania i skierowane są do konkretnych grup klientów. Newslettery bardzo często są wykorzystywane do budowania i utrzymywania silnych relacji z punktu widzenia klientów, dostarczając przydatnych wskazówek, informacji i wiadomości. Z kolei dla firmy, stanowi on doskonały sposób na zbieranie informacji o nabywcach i dostarcza możliwości komunikowania się z nimi przy jednoczesnym budowaniu społeczności oraz wspieraniu sprzedaży. Szacuje się, że newslettery są jednym z najskuteczniejszych narzędzi pomagających w zwiększaniu obrotów, zaraz po SEO i kampaniach PPC.

Newsletter a content marketing

W przypadku content marketingu większe znaczenie mają biuletyny elektorniczne, które są nakierowane na utrzymanie relacji z subskrybentami. Ze względu na coraz większe nastawienie odbiorców na przydatną treść takich informacji, okazują się one znacznie ważniejsze niż newslettery nakierowane tylko na sprzedaż.

Ze względu na specyficzna rolę relacyjnych biuletynów internetowych, muszą one spełniać pewne określone role. Jak twierdzą eksperci z Nielsen Norman Group, powinny być one dostarczane o określonej porze oraz zawierać przydatne wskazówki. Dzięki zastosowaniu się do tych dwóch wskazówek można przyzwyczaić odbiorców do otrzymywania newsletterów oraz sprawić, że będą na nie czekali.

Wiele biuletynów elektronicznych konstruowanych jest na podstawie wypróbowanych formatów tworzenia treści:

  • Aktualności – informowanie o istotnych wiadomościach biznesowych lub branżowych, aby czytelnicy byli na bieżąco,
  • Treści edukacyjne – e-maile , które dostarczają swoim odbiorcom treści omawiające nowe koncepcje i pomagające poszerzyć wiedzę na określony temat,
  • Recenzje – doskonałe źródło informacji dotyczących klientów oraz ich znajomości i poziomu zadowolenia z oferowanych produktów lub usług,
  • Dobre rady – szereg przydatnych wskazówek na temat produktu lub usług pozwala na wykształcenia wizerunku profesjonalisty w oczach odbiorców.

Ważne jest, ab pamiętać o tym, że publikacja newslettera powinna przynieść korzyść nie tylko klientowi, który otrzyma potrzebne mu w danym momencie informacje, ale była także pożyteczna z punktu widzenia nadawcy. Poprzez odpowiednio opracowane kampanie z wykorzystaniem biuletynów elektronicznych otrzymują oni istotne informacje na temat swoich klientów oraz ich opinię na temat firmy.

Treść podstawą newslettera

Treść jest najważniejszym elementem, który zachęca subskrybentów do pozostawienia swojego adresu mailowego na liście i bardzo często decyduje o tym, czy pozostanie on w bazie, czy zrezygnuje z otrzymywania wiadomości. Trzeba pamiętać, że to, co przesądza o przeczytaniu newslettera jest jego atrakcyjność. Jeżeli odbiorca otworzy wiadomość, ale nie znajdzie w niej interesujących treści, prawdopodobnie nie zdecyduje się na zaznajomienie się z kolejnymi.

Z tego powodu warto zastosować się do kilku zasad, które mogą sprawić, że treść newslettera będzie zachęcała do jego przeczytania. Przede wszystkim niech będą oparte na treściach, których nie można znaleźć u konkurencji, ale jednocześnie zawierały informacje przydatne przedstawicielom grupy docelowej. Newsletter powinien być oparty na zaangażowaniu (im bardziej atrakcyjny przekaz, tym lepiej) oraz oparty na odpowiednim formacie.