Nie wiesz, czy i jak prowadzić blog firmowy? Spójrz na przykład Google
Prowadzenie blogów staje się ostatnio coraz bardziej popularną metodą działań marketingowych. Obecnie na rynku znajduje się wiele firm, posiadających długoletnie doświadczenie w prowadzeniu bloga firmowego, jednak nadal można spotkać takie, które nie są przekonane o skuteczności tej metody.
Przy rozważeniu strategii, którą będziemy się kierować w prowadzeniu bloga firmowego, warto przypatrzeć się sposobom, jakie wykorzystują inne firmy, na przykład Google Inc.
Podstawą działań marketingowych, czy to w przypadku marketingu tradycyjnego czy internetowego, jest jakość komunikatu. A więc to, co trzeba brać pod uwagę jest odpowiedni dobór informacji, przekazany we właściwy sposób, odpowiednim osobom i o właściwej porze. Strategie, które opierają się o jednostronny kontakt zazwyczaj wybierane są przez marketingowców, którzy nie mają na nie pomysłu i nie pozwalają na właściwe wykorzystanie potencjału firmy. Z kolei kampanie marketingowe przy użyciu firmowych blogów są doskonałym narzędziem do rozwiązywania problemów obecnych klientów i zjednywania sobie potencjalnych odbiorców.
Blog firmowy – korzyści z wykorzystania
Blogi firmowe są pojmowane jako swoista platforma do komunikacji firmy z nabywcami jej dóbr, a więc pokazują, w jaki sposób można rozwiązać problemy związane z użytkowaniem produktu, stanowi swego rodzaju „instrukcję obsługi” lub służy jako narzędzie do przekazania wartości wyznawanych przez twórców.
Oprócz wyżej wymienionych, prowadzenie bloga firmowego daje jeszcze wiele innych możliwości, między innymi: budowanie autorytetu marki, jest możliwością tworzenia popytu na dobra lub usługi (dobre narzędzie uświadamiania lub kreowania potrzeb), daje również możliwość dysponowania własnymi treściami. Dodatkowo jest sposobem na zaangażowanie użytkowników, dialogu z klientami i pozwala na natychmiastowe otrzymywanie opinii na temat firmy.
W jaki sposób działa Google Inc.
W przypadku Google, wykorzystanie blogów jest oczywiste. Firma działa w obrębie blogosfery już od 2004 roku, czyli od ponad dziesięciu lat. Ze względu na zróżnicowaną działalność (warto przypomnieć, że zajmuje się administrowaniem Google Maps, Adwords, gmail, YouTube czy Android) , Google od początku próbował dotrzeć do zróżnicowanej publiczności właśnie dzięki blogom o różnej tematyce, podzielonym według kryteriów geograficznych, językowych i tematycznych. Obecnie blogi prowadzone przez Google mają luźne powiązanie z najnowszymi technologiami. Jako przykład można podać takie tytuły, jak: Google for Education, Online Security Blog, Google Open Source Blog, czy Google Green Blog.
Google prowadzi swoje blogi poprzez własną platformę do blogowania, czyli Blogger. Jednak stara się do swoich odbiorców docierać różnymi kanałami. Z tego powodu dysponuje wieloma profilami na różnych portalach społecznościowych, poświęconymi swoim produktom. Google można znaleźć między innymi na Facebooku, Twitterze, YouTube lub Google+. Prezentowanie produktów i usług poprzez różne portale społecznościowe jest doskonałą taktyką, ponieważ coraz więcej użytkowników Internetu koncentruje swoją uwagę na social media i w ten sposób można łatwo przykuć ich uwagę.
Aby zrozumieć, jak należy tworzyć i rozpowszechniać treści w internecie, warto śledzić, w jaki sposób robi to Google. Ich blogi i kanały społecznościowe pokazują zasięg działania i stosowane przez nich taktyki, które warto wykorzystać w dotarciu do odbiorców. Blogi Google pokazują również, że samo ich posiadanie nie jest receptą na sukces. Aby ich prowadzenie miało sens, trzeba dobrze identyfikować realne problemy i wykazywać się otwartością i chęcią wymiany doświadczeń i budowania obustronnych relacji. Na dowód tego warto wspomnieć o tym, że kilka blogów prowadzonych przez tę firmę niedawno oficjalnie zamknięto. Istnieją takie, których od jakiegoś czasu nie aktualizowano. Jest to dowodem na to, że wybranej przez siebie strategii marketingowej nie warto realizować na siłę, jeżeli nie przynosi ona rezultatów.