Reklama w mediach społecznościowych to bardzo ważny element budowania wizerunku firmy. Poprzez Facebooka czy Instagram przedsiębiorstwo ma szansę dotrzeć to bardzo dużej grupy potencjalnych klientów, a także do tych osób, które mogą być najbardziej zainteresowane skorzystaniem z jego oferty. Chociaż reklamowanie się na tego typu portalach może wydawać się bardzo proste, to tak naprawdę wymaga nie tylko doskonałej znajomości specyfiki różnych systemów reklamowych, ale także zmian, które stale wprowadzają ich administratorzy. Za co jeszcze zapłacisz, decydując się na optymalizację kampanii reklamowych na Facebooku i dlaczego warto się na nią zdecydować?

Optymalizacja kampanii reklamowych na Facebooku – na czym polega?

Każda optymalizacja jest procesem ciągłym, nie zaś doraźnym, w związku z czym pobierana za nią opłata również nie należy do jednorazowych. Jak w wielu innych przypadkach początkowy nakład pracy jest największy. Jeśli kampania reklamowa już istnieje, należy bardzo dokładnie ją przeanalizować. Znaleźć w niej wszystkie błędy, które mogą mieć negatywny wpływ na efekty reklamy i przemyśleć, jak je naprawić. W przypadku braku jakichkolwiek dotychczasowych działań, całą kampanię należy zaplanować od początku do końca, jednocześnie stale śledząc jej efektywność i wprowadzając niezbędne poprawki. Naturalnie, systemy reklamowe portali social media są zbudowane tak, aby przedsiębiorca mógł z nich korzystać samodzielnie i ustawiać reklamę już za pomocą kilku kliknięć, jednak domyślne rozwiązania są tak naprawdę nieopłacalne, ponieważ wyświetlany użytkownikom tekst czy obraz nie zawiera wielu istotnych dla odbiorcy informacji. Taka „automatyczna reklama” może wygenerować ruch, jednak w większości będzie on bezwartościowy i nie przyniesie firmie żadnych korzyści. Oznacza to, że z pozoru tani i łatwy sposób na reklamę, okaże się w rzeczywistości stratą pieniędzy. Tymczasem już ograniczenie lokalizacji wyświetleń reklamy oraz dopasowanie jej do potencjalnych odbiorców potrafi wygenerować spore oszczędności.

Elementy optymalizacji

Podczas optymalizacji kampanii reklamowych jej poszczególne elementy są modyfikowane tak, aby jednocześnie zmniejszyć wydatki i zwiększyć zasięg oraz skuteczność działań marketingowych. Do naszych podstawowych zadań w tym zakresie należy:

  • dopasowanie budżetu i stawki aukcyjnej – reklama na Facebooku polega na systemach aukcyjnych, co oznacza, że na początku kampanii należy określić, jaką kwotę firma jest gotowa zapłacić za wyświetlenie reklamy. Samodzielne korzystanie z automatycznego ustawiania stawek może wydawać się wygodnym rozwiązaniem, jednak ich ręczna regulacja często okazuje się bardzo dobrym sposobem na obniżenie kosztów, również w przypadku ustalania budżetu całej kampanii.

  • wybór lokalizacji – czyli miejsca, w którym reklama będzie prezentowana, dotyczy to przede wszystkim rozróżnienia na wersję mobilną i komputerową strony. Często zdarza się bowiem, że konsumenci chętniej finalizują transakcję podczas korzystania z komputera stacjonarnego lub laptopa niż z telefonu.

  • określenie grupy docelowej – czyli dopasowanie reklamy do potencjalnego klienta. Serwisy społecznościowe są pod tym względem bardzo precyzyjne, ponieważ ich użytkownicy udostępniają na swój temat wiele informacji, takich jak chociażby miejsce zamieszkania, wiek czy zainteresowania. Facebook posiada kilka mechanizmów wykluczeń, z których warto korzystać, aby reklama była jak najlepiej dopasowana do osób zainteresowanych. Należy do nich między innymi system look-a-like, pozwalający znajdować użytkowników o podobnych zainteresowaniach czy też mechanizm wykluczeń, wybierający wyłącznie te osoby, które nie tylko odwiedziły stronę firmy, ale także spełniają inne, dodatkowe kryteria.

  • wybór odpowiedniego czasu wyświetlania reklamy – badania konsumenckie pozwalają stwierdzić, w jakich godzinach potencjalny klient może być rzeczywiście zainteresowany ofertą firmy, a nie przeglądać ją jedynie z ciekawości. Ograniczając czas wyświetlania reklamy, można w łatwy sposób oszczędzić budżet, nie rezygnując jednocześnie z przynoszonych przez nią efektów.

  • dopasowanie komunikatu – automatycznie wygenerowany tekst nie ma szans, aby wzbudzić realne zainteresowanie, dlatego nasze komunikaty są nakierunkowane na spełnienie oczekiwań konsumenta lub wzbudzenie jego ciekawości. Reklama ma przede wszystkim wyróżnić firmę na tle innych.

  • wykreowanie spójnej kampanii reklamowej – tekst, grafika czy wideo, lokalizacja, czas, grupa docelowa – wszystko to ma wpływ na efektywność kampanii, dlatego całość musi być spójna, zrozumiała i przekonująca.

Dlaczego warto reklamować się na Facebooku?

Kampania reklamowa na Facebooku to część działań marketingowych, które w dzisiejszych czasach są niezbędne dla zwiększenia widoczności marki i stworzenia pozytywnego wizerunku w sieci. Zakładając fanpage i wychodząc naprzeciw swoim potencjalnym klientom poprzez portal społecznościowy, przedsiębiorca okazuje swoje zainteresowanie i angażuje użytkowników we wzajemną relację, która skutkuje zyskaniem ich lojalności. Co więcej, social media to także bogactwo informacji, umożliwiających skuteczne targetowanie, dzięki któremu możliwe jest obniżenie kosztów reklamy bez rezygnacji z jej efektywności. Potencjalni klienci posiadający swoje konta na Facebooku mogą zostać pogrupowani pod względem wieku, płci, lokalizacji czy też zainteresowań, przez co komunikat kampanii trafi wyłącznie do osób, które mogą być naprawdę zainteresowane danym produktem lub usługą. To zatem kolejny sposób, aby ograniczyć wydatki i zwiększyć generowane zyski. Social media umożliwiają również stworzenie dwustronnej relacji pomiędzy firmą a potencjalnym klientem. To ogromna zaleta portalów społecznościowych, dzięki której górują one pod tym względem nad zwykłymi stronami internetowymi.

Optymalizacja kampanii reklamowej na Facebooku – dlaczego warto?

Kampanię reklamową na Facebooku można prowadzić samodzielnie, ponieważ proste systemy reklamowe umożliwiają bardzo łatwe, intuicyjne korzystanie z dostępnych rozwiązań. Często okazuje się jednak, że budżet wydawany na wyświetlanie automatycznie wygenerowanej reklamy to zwyczajne przepłacanie, ponieważ po profesjonalnym zoptymalizowaniu takiej kampanii udaje się wydać te same lub mniejsze pieniądze ze znacznie lepszym rezultatem. Czasami wystarczy ograniczyć wyświetlanie reklamy do konkretnych grup użytkowników, miejsc lub czasu, a także manualnie zmniejszyć stawki, aby znacząco zminimalizować straty i zwiększyć zasięg działań marketingowych. Wszystko to wymaga jednak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia, a także dużego, stałego zaangażowania, ponieważ nawet po dokonaniu odpowiednich poprawek w obranej strategii może okazać się, że wskutek zmian wprowadzonych przez administratorów portalu, skuteczna dotąd reklama przestaje generować zyski. Wtedy konieczne okazują się kolejne udoskonalenia, które nasza firma przeprowadza w ramach stałej prowizji od budżetu.

Kampania reklamowa na Facebooku choć z pozoru bardzo prosta w obsłudze, jest tak naprawdę zadaniem niezwykle wymagającym. Jej odpowiednia optymalizacja to najlepszy sposób, aby płacić wyłącznie za to, co przynosi firmie realne zyski, nie zaś za wyświetlanie nietrafionych komunikatów przypadkowym użytkownikom, którzy zupełnie ją zignorują.