Marketing internetowy z roku na roku staje się coraz bardziej popularną metodą promocji firm. Przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi wartości, jaką daje reklama w internecie. Niestety nie zawsze przekłada się to na rozumienie istoty tych działań. Wartość pracy wkładanej w uzyskanie widoczności w wyszukiwarce nie jest doceniana. Ludzie chcieliby skorzystać z usług takich jak pozycjonowanie tak samo jak płaci się za wydrukowanie ulotek, jednorazowo. Działania SEO wymagają jednak ogromu pracy, jeśli mają przynieść faktyczne efekty. Mimo to właściciele firm ciągle wierzą, że mogą dostać coś za darmo lub za grosze.

Dlaczego trzeba płacić za SEO?

Pozycjonowanie jest jedną z najpopularniejszych metod promocji firmy w internecie. Usługa ta polega na szeregu działań, mających na celu podniesienie pozycji strony internetowej w naturalnych wynikach wyszukiwania Google. Wbrew oczekiwaniom klientów nie da się tego zrobić w kilka dni. Osiągnięcie widoczności na górze pierwszej strony oznacza konieczność prześcignięcia wielu, nieraz setek, innych firm, które dążą do tego samego upragnionego miejsca TOP 1. W zależności od branży i słów kluczowych konkurencyjność ta może być większa lub mniejsza.

Niezależnie od tego agencja marketingowa czy samodzielny pozycjoner muszą przeanalizować słowa kluczowe, stronę internetową i prowadzić systematyczne prace optymalizacyjne oraz pozyskiwać linki do strony. Każde z tych działań to praca i czas, a jak wiadomo, za każdą pracę należy się zapłata. Klientowi zależy na zdobyciu widoczności z reguły nie tyle dla prestiżu, ale po to, by pozyskiwać własnych klientów i rozwijać swój biznes. Dlatego należy zrozumieć, że to samo dotyczy agencji marketingu internetowego. Celem każdego biznesu jest sprzedaż usług i zysk.

Na czym dokładnie polega pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie strony jest procesem, dlatego traktowanie go jako usługę jednorazową nie ma racji bytu. Możliwe jest wykonanie wstępnych prac, nie będą one jednak w stanie przynieść oczekiwanego efektu. Dzieje się tak, ponieważ podstawową cechą prac pozycjonerskich jest regularność. Bez tego nie da się osiągnąć stabilnych pozycji w wyszukiwarce. W docenieniu wartości usługi pozycjonowania pomocne jest poznanie i zrozumienie poszczególnych działań, niezbędnych w tym procesie.

  • Audyt strony internetowej klienta

Niemożliwe jest rozpoczęcie prac pozycjonerskich bez przeprowadzenia audytu strony. Z biegiem lat audyty stają się coraz bardziej rozbudowane, wydłuża się bowiem lista wymagań, jakie musi spełnić strona. Obejmuje on analizę kodu strony, struktury strony, treści wszystkich zakładek, czasu ładowania, a także sprawdzenie historii wcześniej prowadzonych działań SEO. Wykonanie audytu jest niezwykle czasochłonne, może zająć nawet kilkanaście dni. Musi dokonać tego doświadczony specjalista, posiadający wiedzę z zakresu programowania.

  • Analiza działań konkurencji

Celem pozycjonowania jest wyprzedzenie konkurencyjnych stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Nie da się tego uczynić bez zdobycia wiedzy o metodach wykorzystywanych przez konkurentów. W tym celu konieczne jest przeprowadzenie podstawowego audytu wielu innych stron, nie tylko domeny klienta.

  • Optymalizacja kodu strony

Wyniki audytu stanowią listę zaleceń, które muszą zostać wdrożone przez specjalistę SEO, a niekiedy również programistę.

  • SEO copywriting

Przydatne użytkownikom treści na stronie są dziś koniecznością. Nie mogą być one jak kiedyś pisane tylko pod kątem robotów skanujących strony. Bardzo często wymagane jest przeredagowanie tekstów, dopisanie nowych treści. Zalecane jest też prowadzenie bloga. Tworzenie unikatowych artykułów to kolejny koszt, niezależnie czy prace zleci się agencji SEO czy freelancerom.

  • Link-building

Kiedyś pozycjonowanie stron internetowych kojarzone było głównie z tym jednym elementem, czyli pozyskiwaniem linków prowadzących do strony klienta. Aktualnie większe znaczenie niż ilość linków ma ich jakość. Link-building wymaga ułożenia właściwej strategii i nie może być prowadzony wg jednego schematu, bowiem domeny powinny być dostosowane tematycznie do branży.

  • Monitorowanie pozycji

Bieżące sprawdzanie pozycji strony na wszystkie frazy, choć wydaje się banalne z perspektywy klienta, również wymaga codziennej pracy i generuje koszty. Monitoring nie jest prowadzony ręcznie, lecz za pomocą narzędzi, które również trzeba utrzymać. Na każdą najmniejszą zmianę należy reagować, może ona być bowiem wczesnym symptomem poważniejszych problemów, np. agresywnej kampanii konkurencji.

  • Bieżące śledzenie wymagań Google i optymalizacja prac

Odpowiedzią na wahania pozycji jest wprowadzanie działań optymalizacyjnych w kodzie strony lub w strategii pozyskiwania linków. Do tego niezbędna jest wiedza merytoryczna i praktyczne doświadczenie, a jak wiadomo za wiedzę i umiejętność jej zastosowania, czyli tzw. know-how także należy się zapłata.

Skąd biorą się oferty SEO za grosze?

Proces pozycjonowania okazuje się bardzo złożony i wymagający ogromnych nakładów pracy i czasu. Mimo to na rynku ciągle trafiają się oferty pozycjonowania za śmiesznie małe pieniądze. Często nawet są to usługi jednorazowe. Należy podchodzić do nich z dużą rezerwą. Za niską ceną kryje się bowiem niska jakość. Można być pewnym, że taka usługa nie będzie miała wiele wspólnego z obowiązującymi zasadami white SEO. Przeciwnie, polega to na zastosowaniu przestarzałych metod, uznawanych dziś za szkodliwe i klasyfikowanych jak black hat SEO. Mogą one przynieść nagły skok pozycji w górę, jednak gdy Google wykryje złamanie zasad może ukarać stronę tzw. filtrem. Kończy się to odrzuceniem strony z listy rezultatów w wyszukiwarce. O wysokich pozycjach można więc zapomnieć.

Dlaczego SEO nie da się przetestować?

Wielu klientów obawia się inwestycji w pozycjonowanie słysząc o konieczności podpisania umowy. Woleliby przetestować usługę, zanim zwiążą się z firmą na stałe. Trzeba jednak być świadomym, że „SEO na próbę” nie ma najmniejszego sensu. W ciągu jednego miesiąca możliwe jest jedynie przeprowadzenie audytu i wstępnych prac. Trudno oczekiwać, że w tak krótkim czasie uda się zdobyć wysoką pozycję w wyszukiwarce. Zapewnienia handlowca, że będzie to osiągalne powinny zapalić czerwoną lampkę. W SEO nigdy nie można dać gwarancji. Jedyne czego zawsze można być pewnym to fakt, że trzeba uzbroić się w cierpliwość.

Po co dalej płacić za uzyskane już pozycje?

Duże wątpliwości klientów budzi konieczność dalszego płacenia za prace, chociaż słowa kluczowe są już na pierwszej stronie. Uznają to już za osiągnięcie efektu, po co więc mają ciągle wydawać pieniądze. Warto zdać sobie sprawę, że rezygnacja z pozycjonowania w takim momencie może szybko doprowadzić do spadku widoczności. Nawet jeśli nie nastąpi to od razu, to brak systematycznego pozyskiwania linków i optymalizacji kodu strony oraz zaprzestanie rozbudowy contentu na stronie w końcu odbije się czkawką.

Czy SEO płatne za efekt ma sens?

Niektóre agencje interaktywne proponują jeszcze formę płatności „za efekt”, czyli dopiero po osiągnięciu pozycji na pierwszej stronie lub w TOP 3. Z perspektywy klienta oferta taka wygląda obiecująco. Zanim podpisze się taką umowę warto się zastanowić, czy rzeczywiście można spodziewać się wysokiej jakości usług i uczciwych metod pozycjonowania, gdy agencja przez kilka miesięcy nie otrzymuje wynagrodzenia. Można w to wątpić.

Niezależnie od tego co obiecują oferty agencji marketingowych, zawsze trzeba pamiętać, że pozycjonowanie jest usługą i jak za każdą usługę należy za nią płacić. Doświadczony specjalista dopiero wtedy będzie w stanie rzetelnie wykonać swoją pracę, gdy będzie miał pewność zapłaty. Nie jest w dobrym tonie proponowanie pokrycia kosztów w formie barteru czy oferowanie w zamian rekomendacji. Biznes wymaga wzajemnego szacunku, a godziwą zapłatą są zawsze pieniądze.