SEO, to skrót, który dla właścicieli witryn internetowych czy twórców sieci web, czyli, tzw. webmasterów nie jest obcy. Jednakże dla osoby, która nie zajmowały się tworzeniem określonych pozycji w internecie SEO nic nie mówi.

Search Engine Optimization, to nic innego jak pozycjonowanie stron internetowych czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Prościej rzecz ujmując, są to takie działania, które mają na celu promowanie stron internetowych w wyszukiwarkach internetowych, do których można zaliczyć chociażby popularne Google.

Zasady takich działań są znane profesjonalistom w pozycjonowaniu stron internetowych, ale dla kogoś, kto stawia swoje pierwsze kroki w tej profesji, właściwe pozycjonowanie wymaga poznania kilku niezbędnych reguł, które ułatwią osiągniecie zamierzonego celu. Poniższe wytyczne skupiają się jedynie na samej stronie internetowej, a ściślej na jej optymalizacji.

Złe wykorzystanie mata tagów

Jednym z podstawowych błędów w pozycjonowaniu, jest niewykorzystywanie potencjału meta-tagów. Co prawda nie wszystkie meta-tagi mają kluczowe znaczenie dla częstotliwości odwiedzania tworzonej strony, jednakże właściwy title czy meta description znacznie poprawiają klikalność na stronie.

Umiejętne wykorzystywanie meta-tagów przyczynia się do zwiększenia współczynnika CTR, określającego ile % z osób, które ujrzą naszą stronę w wynikach wyszukiwania wejdzie na nią. Rozsądnym rozwiązaniem, który poprawia klikalność na naszej stronie jest używanie takich słów kluczowych, które są często wyszukiwane, a jednocześnie są związane z tematyką strony.

Jeśli nie jesteśmy pewni, co do tytułu, warto spróbować kilka możliwości żeby wybrać najchętniej odwiedzaną przez internautów. Testowanie różnych wariantów na pewno będzie korzystniejsze niż wybranie od razu konkretnej nazwy. Dla stron, na których firma chce się zareklamować, warto zwrócić uwagę na właściwe tworzenie tytułów, w których nazwa firmy na pierwszym miejscu, niekoniecznie przyczyni się do sukcesu pozycjonowania. Racjonalnym jest jedynie użycie, jako pierwszej, właśnie nazwy, na stronie startowej firmy, chyba że jest to tak duża firma, że nie trzeba jej przedstawiać i każdy na pierwszy rzut ją właściwie rozpoznaje.

Na stronie startowej, obok nazwy, mniej rozpoznawalnej firmy powinna być lokalizacja, która z pewnością ułatwi odnalezienie pożądanej firmy właśnie poprzez jej zlokalizowanie. Na innych podstronach warto, jako pierwsze umieszczać nazwy produktu, czyli słowa kluczowe, zaczynając od tych najbardziej konkurencyjnych. Dla przykładu, gdy firma sprzedaje komputery, to jako pierwsze powinny być napisane „Komputery, monitory i notebooki”. Gdy chcemy przedstawić konkretny produkt to w pierwszej kolejności należy nanieść nazwę produktu, żeby w następnej kolejności napisać albo kategorię, albo nazwę firmy.

Przesadzona optymalizacja witryny

Kolejnym, często popełnianym błędem podczas pozycjonowania jest przesadzona optymalizacja witryny. Nie należy używać słów kluczowy w sposób sztuczny, aby koniecznie zwiększyć ich ilość. Ciągłe ich powtarzanie może wyglądać nieatrakcyjnie, a więc i osłabić ranking częstotliwości odwiedzin naszej witryny. Kluczowym rozwiązanie dla tego problemu jest nie używanie tych samych słów, czyli np. tytułów w nagłówkach. Warto pomyśleć, aby w nagłówkach na podstronach używać kluczowych słów w odmienionej formie i używać ich w sposób naturalny.

Zduplikowane treści na stronie

Nie należy również używać zduplikowanych treści na swoich stronach www. Posługiwanie się czyimś gotowym tekstem na własnej stronie to głównie problem, który odnosi się do sklepów odzieżowych. Z pewnością jest to szkodliwe dla witryny, ponieważ ten sam tekst często występuje w wielu różnych miejscach. Należy każdy, nawet najkrótszy tekst napisać samemu, wtedy będziemy pewni, że jest on oryginalny i występuje tylko na naszej stronie. Lepiej jest także przeredagować niż skopiować.

Kilka adresów strony głównej

Strona główna powinna mieć jeden adres. Gdy ta sama strona otwiera się pod różnymi adresami oznacza to duplikację treści. Poniżej prezentujemy przykład, w którym to przedstawiamy możliwości po których strona może zostać wywołana:

http://twojastrona.pl
http://www.twojastrona.pl
https://twojastrona.pl
https://www.twojastroana.pl

Właściwym rozwiązaniem może się wtedy okazać przekierowanie 301 z pozostałych adresów na adres główny (ten który wybierzemy) oraz ustawienie preferowanej wersji adresu witryny w Search Console.

Powielone treści na stronie internetowej

Kolejnym błędem w pozycjonowaniu stron internetowych jest powielanie treści w witrynie. Jeżeli oferujemy produkty, które na pierwszy rzut oka się nie różnią to wielu twórców zdecyduje się na nieróżnicowanie treści przy tych produktach. Jest to niewłaściwe zachowane, gdyż spowoduje to duplikacje treści. Należy wtedy stworzyć odrębne strony dla tych produktów, skupiając się na ich cechach indywidualnych, które zawrzemy w opisie produktu. Takie działanie pozwoli nam zróżnicować tekst w stosunku do pozostałych produktów na stronie.

Brak wersji responsywnej strony www

W dobie powszechności internetu na urządzeniach mobilnych należy pamiętać o stworzeniu wersji naszej witryny, która będzie przystosowana dla urządzeń mobilnych. Toteż, podczas przygotowywania witryny warto sprawdzić ruch na witrynie, ze względu na wejścia przez urządzenia mobilne. Podczas tworzenia wersji mobilnej należy zastosować responsywny szablon, który będzie dostosowywał się wielkością do urządzenia.
więcej o responsywności strony przeczytamy w artykule „Google rekomenduje responsywne strony www

Brak przekierowań 301 dla statusu 404

Gdy pojawia się status 404 (brak strony) należy użyć przekierowania 301. Oznacza to, ze jeśli zwiększa się ilość stron 404 w serwisie, a jest to normalne podczas usuwania nieaktualnych treści czy innych podobnych prac to brak dostępu do stron może zniechęcić potencjalnych odbiorców. Warto wtedy pomyśleć o przekierowaniu odwiedzających nieaktywną w danym momencie stronę do treści, które będą odpowiadały tej, do której nie ma dostępu. Aby tego dokonać, należy przeanalizować nasze strony, po względem statusu 404 w Google Webmaster Tools, a następnie przekierować na 301.

Pozostałe

Istniej jeszcze kilka innych, drobnych błędów w pozycjonowaniu, jak np. błędne linkowanie wewnętrzne, nie używanie Search Console i Google Analytics, które m.in umożliwiają wykrywanie błędów w witrynie czy brak odpowiedniej analizy słów kluczowych. Mogą one wpłynąć na niewłaściwe pozycjonowanie, jednakże stosując się do powyższych rad nasza optymalizacja strony z pewnością w dużej mierze pomoże pozycjonowaniu.