Wielu potencjalnych klientów zastanawia się, dlaczego nasze umowy dotyczące pozycjonowania strony podpisywane są aż na 24 miesiące. Odpowiedź na to pytanie jest bardzo złożona, jednak można bez problemu sprowadzić ją do jednego stwierdzenia – „dla dobra klienta”. Aby zrozumieć, jaką korzyść ma konsument z podpisania z nami długoterminowej umowy, należy zacząć przede wszystkim od wyjaśnienia, jak wygląda proces pozycjonowania i ile tak naprawdę kosztuje.

Pozycjonowanie nie jest kwestią godzin

Pozycjonowanie to proces, który może trwać od kilku miesięcy do nawet kilku lat. Co więcej, nie powinien być przerywany, ponieważ możemy wtedy bardzo szybko utracić wszystko, co do tej pory osiągnęliśmy. Na to, kiedy nasze działania odniosą pierwsze sukcesy, ma wpływ wiele czynników, przede wszystkim tych związanych z rodzajem promowanej branży. Przykładowo, łatwiej będzie pozycjonować stronę firmy, która nie ma na rynku dużej konkurencji, niż taką, która musi walczyć w sieci z prawdziwymi gigantami. Bardzo istotne jest również to, komu zlecamy SEO. W tej dziedzinie liczy się bowiem zarówno wiedza, jak i doświadczenie. Pozycjonowanie musi być naturalne i doskonale przemyślane. Działania mechaniczne i sztuczne mogą z łatwością doprowadzić do ukarania strony przez Google, co może skończyć się nawet całkowitym usunięciem strony internetowej z wyników wyszukiwarki.

Proces promowania strony jest także zabiegiem wielokierunkowym. Pozycjoner musi podzielić swoje działania pomiędzy optymalizację witryny, linkowanie, publikowanie nowych treści i wiele więcej. Pierwsze rezultaty można obserwować zazwyczaj dopiero po sześciu miesiącach, kiedy udaje się wypozycjonować stronę pod frazy składające się z kilku słów (long tail). Ich skuteczność nie jest jednak tak wysoka, jak w przypadku fraz średniej trudności, które mogę się pojawić na wysokich pozycjach wyszukiwania dopiero po około 9 miesiącach. Choć z reguły dzieje się to dużo szybciej….
Z kolei najtrudniejsze, ale też najbardziej efektywne frazy nie zawsze udaje się wypromować nawet w rok. Mają na to wpływ przede wszystkim roboty Google, które odwiedzają strony „według własnej woli”. Ich czas reakcji jest bardzo zróżnicowany, a dopiero kiedy zmiany zostaną zaindeksowane, można dowiedzieć się, czy pozycja witryny w wynikach wyszukiwania wzrosła.

Co więcej, agencja SEO musi jednocześnie nie tylko kontrolować wyniki swojej pracy, ale także na bieżąco śledzić wszystkie zmiany w algorytmach Google. Może bowiem okazać się, że działania, które zakładała początkowa strategia, przestały przynosić pożądane efekty, a wtedy należy nadać pozycjonowaniu nowy kierunek. Okres 24 miesięcznej umowy jest więc zatem optymalny, aby przeprowadzić przemyślany, skuteczny proces pozycjonowania, dokładnie przeanalizować uzyskiwane efekty, wprowadzić niezbędne zmiany, a także ustabilizować wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Koszty pozycjonowania a czas trwania umowy

24 miesięczny czas trwania umowy to gwarancja skuteczności, ale również niższych kosztów dla naszych klientów. Jak to możliwe? Skuteczne pozycjonowanie jest bardzo drogim procesem, na który składa się między innymi opłacenie audytu, optymalizacji, link buildingu oraz analityki, a także chociażby koszt utrzymania serwerów w różnych krajach czy ukrycia IP dla stron zapleczowych (więcej o kosztach pozycjonowania w artykule „Ile kosztuje pozycjonowanie?„). Niektóre z tych kosztów są jednorazowe, inne zależą od obranej strategii. Najbardziej złożony i zależny od miesięcznego budżetu jest link building, w skład którego wchodzi przede wszystkim dedykowane zaplecze SEO, czyli blogi powiązane z branżą i klientem, różnego typu artykuły, marketing szeptany i wiele innych. Pokrycie wszystkich tych kosztów przez klienta w ramach jednej faktury byłoby ogromnym wydatkiem. Nasza firma daje zatem swoim zleceniodawcom pewien rodzaj kredytu, inwestując dużą sumę w wiele jednocześnie prowadzonych działań. Znacznie wygodniej jest bowiem opłacać pozycjonowanie w mniejszych ratach, niż płacić jednorazowo bardzo wysoki koszt aktywacji całego procesu. Jest to tak naprawdę główny czynnik, decydujący o podpisywaniu umowy nie na 12, lecz na 24 miesiące.

Ponadto, planując nasze działania, artykuły, miejsca do ich publikacji, miejsca do umieszczenia linków do strony i wiele innych usług wykupujemy „hurtowo” i z wyprzedzeniem, dzięki czemu możemy oszczędzić sporą sumę, co przekłada się także na zmniejszenie miesięcznej raty naszego klienta. Łatwo zatem zrozumieć, że skrócenie czasu trwania umowy, automatycznie podniosłoby wysokość miesięcznej raty. Kwota, jaką klient musi płacić przez 24 miesiące jest średnią z całego kosztu pozycjonowania. Każda faktura opiewa na tą samą kwotę, dzięki czemu nasi zleceniodawcy nie muszą obawiać się, że zostaną zaskoczeni nagłą, niespodziewaną podwyżką. Takie rozwiązanie dodatkowo podnosi komfort naszego klienta – pozwala bowiem uniknąć nieprzewidywalnej wielkości faktury oraz wysokich faktur początkowych.

Dlaczego w Whitenet robimy to właśnie w ten sposób?

Nasza firma ma wieloletnie doświadczenie w pozycjonowaniu i skrupulatnie dba o jakość świadczonych usług. Mamy świadomość tego, że skuteczne działania trwają długo, a SEO musi wyglądać naturalnie, aby zostało docenione przez roboty Google. Właśnie dlatego umowy w Whitenet trwają dokładnie 24 miesiące. Uważamy, że jest to optymalny czas, aby wypozycjonować stronę najwyżej jak to możliwe i zapewnić temu wynikowi odpowiednią stabilność. W ciągu dwóch lat możemy wprowadzić zmiany optymalizacyjne, rozwinąć wartościowe treści na stronie i wiele więcej. Mamy też szansę zaobserwować, jak sprawdza się nasza strategia i dokonać niezbędnych modyfikacji, aby ulepszyć wyniki pozycjonowania, a także na bieżąco reagować na zmiany algorytmu Google. Umowa na 24 miesiące to minimum, niezbędne aby osiągnąć najlepsze rezultaty przy zachowaniu najniższych kosztów.

Chociaż na określenie czasu trwania naszej umowy wpływa wiele czynników, nie boimy się stwierdzenia, że jej długość podyktowana jest przede wszystkim dobrem naszego klienta. 24 miesiące pozwalają nam zrobić wszystko, co w naszej mocy, aby wypromować stronę skutecznie, świadcząc najwyższy poziom usług przy najniższym koszcie naszego klienta.