Specyfika gabinetów stomatologicznych odczytywanych w kontekście biznesu, który na swojej drodze napotyka prężną konkurencję, jest jedną z branż wymagających przemyślanych i regularnych działań marketingowych. Oprócz dobrze skonstruowanej witryny internetowej będącej absolutną koniecznością i dostosowania jej do potrzeb pod kątem klientów oraz wyszukiwarek, ważnym elementem są pozostałe działania marketingowe i reklamowe. W tym przypadku konieczne jest wpisanie ich w comiesięczny budżet praktyki stomatologicznej i powierzenie ich osobom wysoce kompetentnym.

Efektywne poszukiwania

Nadmieniliśmy już konieczność założenia strony internetowej. Wraz z nią gabinet powinien pojawić się także w internetowych lokalizatorach istotnych miejsc. Innymi słowy, należy pojawić się w tzw. ekosystemie Google i związanych z nimi mapach. Idealnym i jednocześnie najprostszym pomysłem jest założenie konta na https://www.google.com/business/. Ważne, by te działania przeprowadzić z największą starannością, a więc precyzyjnie uzupełnić konieczne informacje, które wskazują i wyróżniają gabinet dentystyczny. Nie może w nich zabraknąć godzin otwarcia, adresu, maila, numerów telefonów, zdjęć czy wzmianki o miejscach parkingowych.
W kolejnym kroku Google wysyła pocztówkę na wskazany adres — trwa to kilka tygodni. Jeśli weryfikacja przebiegnie bezbłędnie, miejsce zostanie umieszczone na mapach Google.

przykład reklamy gabinetu stomatologicznego

Sprzymierzeniec biznesu — Google AdWords

Ruch na stronie internetowej wpływa pozytywnie na działalność i to na kilku płaszczyznach. Wzmacnia rozpoznawalność gabinetu, prowadzi do zainteresowania jego usługami, a także jest jednym z najważniejszych źródeł ruchu na stronie internetowej. Najłatwiej otrzymać go korzystając z przeglądarki. Oczywiście można postawić wyłącznie na tzw. ruch organiczny (pozycjonowanie), wynikający z naturalnych wyników wyszukiwania, jednak ten potrzebuje trochę czasu. Proces pozycjonowania to zadanie długofalowe. Stąd też warto zainwestować w tzw. ruch płatny pochodzący z Google AdWords. Wskazanie na Google AdWords nie powinno jednak sprawiać, że zostanie zaniedbany ruch organiczny, który jest tak samo istotny, aczkolwiek nie może być kluczowy. Przewagą płatnego kanału jest fakt, że strona błyskawicznie pojawi się w wysokich wynikach wyszukiwarki, a tym samym będzie szybciej dostępna i częściej odwiedzana przez potencjalnych klientów gabinetu stomatologicznego.

Korzystanie z Google AdWords nie należy do skomplikowanych, jednak kluczem do sukcesu na tej płaszczyźnie jest właściwe operowanie frazami, które dla praktyki stomatologicznej powinny wiązać frazę główną z lokalizacją.

Przykładami dobrych fraz są:

  • dentysta + miasto np. dentysta mikołów

  • gabinet stomatologiczny + miasto

  • stomatolog + miasto

Zauważmy jednocześnie, że w dużych aglomeracjach istotna jest precyzja określenia miejsca. Duże miasto to w końcu kilkadziesiąt dzielnic oddalonych od siebie o kilkadziesiąt kilometrów. Znając i rozumiejąc specyfikę korzystania z gabinetów stomatologicznych, należy doprecyzować frazy zgodnie z prawdopodobnym wyszukiwaniem przez pacjentów. Przykładowo, jeśli szukająca dentysty osoba jest z Katowic i mieszka w jednej z dzielnic południowych to właśnie w tychże będzie szukała stomatologa. W tych przypadkach prawidłowo skonstruowana fraza powinna wyglądać następująco:

  • gabinet stomatologiczny + nazwa miasta + dzielnica

  • gabinet stomatologiczny + dzielnica

np. gabinet stomatologiczny podlesie; gabinet stomatologiczny katowice podlesie.

Pamiętajmy, że działalność sama w sobie może determinować do skorzystania z innego frazowania, które będzie obok powyższych zawężało wynik wyszukiwania, wskazując na nasz gabinet. Przykładowo, jeśli pracujemy w weekendy lub we wszystkie dni w tygodniu przez całą dobę możemy wspomóc się frazami typu:

  • stomatolog 24 katowice

  • gabinet stomatologiczny w niedzielę

  • dentysta całodobowo katowice

Wykorzystanie wyszukiwarek jako kanału promocyjnego jest jedną z najważniejszych kwestii. Oprócz wspomnianego generowania ruchu na stronie, mamy do czynienia z bezpośrednią odpowiedzią na zapytania klientów. Frazowanie powinno być więc zbieżne z ich poszukiwaniami. Prowadzenie kampanii AdWords lepiej zlecić profesjonalnej agencji, która najpierw sprawdzi, jakie frazy będą najskuteczniejsze i jak należy je połączyć ze sobą, by osiągnąć najlepszy efekt. Naturalnie nic nie stoi na przeszkodzie samodzielnego przeprowadzenia kampanii, ale jest to zdecydowanie rozwiązanie dla osób, które mogą poświęcić temu zajęciu czas i znają środowisko Google AdWords.

Wykorzystanie ruchu organicznego

Wspomniano już o ruchu organicznym, który wpływa na uzyskanie właściwego ruchu na stronie. Należy go wykorzystać przede wszystkim jako formę reklamy lokalnej, która przynosi wymierne efekty, ponieważ już z pozycji wyszukiwania przez pacjenta zawęża uzyskany wynik.

Jeśli chodzi o frazy, nie ma tutaj wielkiej różnicy – wprost przeciwnie, także należy je formułować precyzyjnie i z dużą uwagą. Muszą one bowiem być związane z biznesem i jego lokalizacją, a także zakresem usług, których nie posiadają inni, lub które są na swój sposób wyjątkowe i przydatne dla pacjenta. Wyniki z AdWord i z ruchu naturalnego powiększają wyłącznie ruch na stronie, pomimo tego, że do ich osiągnięcia używa się praktycznie tych samych fraz. Powtórka tychże w wynikach naturalnego pozycjonowania korzystnie wpływa na witrynę, wzmacniając jej pozycję.

Im lepsza optymalizacja strony i linkowanie wewnętrzne, tym wyższa pozycja naturalna strony. Zlecając tę pracę profesjonalistom, warto ją uzupełnić także o Local SEO (pozycjonowanie lokalne). Więcej w temacie pozycjonowania lokalnego przeczytasz w artykule „Jak docierać do klientów prowadząc biznes lokalny – Local SEO?

Wykorzystanie Social Media

Promocja przez kanały Social Media stała się oczywistością praktycznie dla każdego. To jednakowoż innego rodzaju kanał promocyjny, który poniekąd przybliża specjalistę do pacjenta w czasie natychmiastowym. Promowanie usług poprzez Facebook’a pozwala bowiem na aktualizowanie zakresu usług, wprowadzanie promocji, przeprowadzanie akcji dziennych (np. rabaty na wybielanie tylko w ten piątek), a także stworzenie mini bloga. Jednym słowem mówiąc, to możliwości ukierunkowane na wyszukiwania „tu i teraz”, a więc osoby, które chcą szybko znaleźć stomatologa i przed wizytą móc zasięgnąć opinii społeczeństwa z Social Media, która uznawana jest za jedną z najbardziej wiarygodnych. Pamiętajmy jednak, że Social Media to szalenie wrażliwa materia, która wymaga wysokiej klasy profesjonalizmu na wielu płaszczyznach, a także niesamowitej regularności.

Nie można zapomnieć również o możliwościach reklamowania się na Facebooku. Ale o tym więcej przeczytamy już w artykule „Czy warto reklamować się na facebooku?”